Tom Bogaert

Content marketingLanding pageSeo landingspaginaMeer topics Webteksten schrijven

27.06.2014 - Content

Een goed presterende landingspagina schrijven: less is more

Een landingspagina is voor bezoekers een eerste kennismaking met je bedrijf en je aanbod. Daarom wil je hen meteen heel wat informatie geven, zodat ze volledig op de hoogte zijn van al het fraais dat jij hen te bieden hebt. Toch is dit niet de juiste strategie. Ook bij landingspagina’s geldt immers het devies: less is more.

Waarom je landingspagina’s optimaliseren?

Iemand tikte een zoekterm in en klikte vervolgens door naar jou website. Proficiat, je hebt er een extra bezoeker bij! Nu is het natuurlijk belangrijk dat de bezoeker op je website blijft. Liefst van al overtuig je hem dat jouw dienst of product dé perfecte oplossing biedt, waarna hij een conversie doet zoals je product online aankopen of een contactaanvraag invullen.

 “Een landingspagina moet binnen enkele seconden overtuigen”

Het doel van je landingspagina is nu wel duidelijk. Maar hoe bereik je het? Veel mensen zijn geneigd om een landingspagina vol te stoppen met uitgebreide informatie. Maar gaan bezoekers al die tekst echt lezen? Het antwoord is helaas negatief. Een landingspagina moet binnen enkele seconden al kunnen overtuigen.

 

5 tips voor ‘less is more’ landingspagina’s

1.     Schrijf teksten aangepast aan het web

In een brochure op papier kan je wat uitweiden met een leuke inleiding, wat extra informatie, … Op het internet lezen mensen echter geen lange teksten. Houd het dus zo kort mogelijk. Een landingspagina is immers geen blogpost.
 

2.     Schrap alles wat overbodig is

Op je landingspagina staan vast heel wat overbodige woorden en zinnen die je kan schrappen. Ten eerste zijn er de dingen die vanzelfsprekend zijn of zaken die de bezoeker al wist. Als je auto’s verkoopt en er bovenaan de pagina een duidelijke afbeelding van je showroom staat met je naam en logo erbij, hoef je dit niet expliciet te herhalen. Je kan meteen beginnen met jouw unique selling proposition toe te lichten. Ook zogenaamde ‘opvulzinnen’ moeten er vast en zeker uit. Schrap ook alles wat ruikt naar pure reclame, je landingspagina is daarvoor niet de juiste plaats.
 

3.     Vermijd herhalingen

Vaak bevat je landingspagina heel wat onnodige herhalingen zonder dat je het zelf in de gaten hebt. Je naam staat al in de header, de producten die je verkoopt in de navigatie. Wil je dit toch nog even extra in de kijker zetten? Gebruik dan opsommingen, die zijn het meest overzichtelijk. Een call-to-action mag wel meerdere keren terugkomen op je landingspagina. Kies voor verschillende types zoals een link, button, klikbare afbeelding, …
 

4.     Vervang tekst door afbeeldingen

Er wordt wel eens gezegd dat een foto gelijk staat aan duizend woorden. Ook voor landingspagina’s geldt hetzelfde. Je header image is belangrijk, en ook andere foto’s op je pagina kunnen in één oogopslag verduidelijken waar het om gaat. Ook een product feed integreren in je landingspagina is altijd een goed idee: je zet je producten duidelijk in de kijker en mensen kunnen ze meteen aankopen.

 “Een korte en duidelijke landingspagina levert je het meeste conversies op”

 

5.     Herbekijk je landingspagina en kort ze in

Is je landingspagina klaar? Herbekijk hem dan toch nog eens. De kans is immers groot dat je nog steeds zaken kan schrappen. Maak je landingspagina zo kort en duidelijk mogelijk, terwijl toch alle noodzakelijke elementen voor een goed presterende landingspagina aanwezig blijven. Deze strategie levert je het meeste conversies op, omdat mensen een korte tekst – in tegenstelling tot een lange – wél volledig lezen en zich dus makkelijker laten overtuigen.

Dat deze technieken werken, staat buiten kijf. Wil je te weten komen welke pagina de allerbeste is voor je klanten? Test dan verschillende versies. Volg de resultaten op en je ziet perfect welke pagina’s het best scoren. Ook verschillende mensen vragen om je pagina’s objectief te evalueren kan een grote hulp zijn. Stuur vervolgens je andere pagina’s bij om zo de beste resultaten te behalen!

Ken jij goede voorbeelden van landingspagina’s die werken volgens het “less is more”-principe? Deel ze met ons in een reactie!

Tom Bogaert

Tom is CEO van Onlyhumans en gepassioneerd blogger over digitale marketing, met een overduidelijke en evidente voorliefde om via Search, Content & Social marketing merken menselijker te maken.

Lees meer van Tom