Een creatieve SEO tip: Newsjacking

Newsjacking, een soort content marketing, legt de nadruk op het laatste nieuws en de laatste gebeurtenissen. In plaats van how-to’s of technische informatie wordt er ingespeeld op de vraag van vandaag.

Een natuurlijke uitbreiding van content marketing

Newsjacking is een nieuwe trend op vlak van SEO. Hoewel Newsjacking een negatieve bijklank heeft, is het dat helemaal niet. Het is een natuurlijke uitbreiding van content marketing. Newsjacking is een techniek waarbij marketeers een bestaande vraag in verband brengen met actueel nieuws. Met andere woorden, marketeers zijn zich bewust van de vraag naar actualiteit. Ze gebruiken dat nieuws in hun voordeel door bij te dragen aan de algemene discussie.

Wat is Newsjacking?

Bij newsjacking is het belangrijk om aandacht te hebben voor het laatste nieuws. Daarnaast is inzicht in de zoekwoorden die in verband staan met  het nieuwsonderwerp een must. Bij newsjacking wordt content geschreven met hoge kwaliteit. De goed onderbouwde inhoud speelt in op een specifieke vraag naar informatie. Bovendien wordt de content eenvoudig teruggevonden wanneer nieuwsorganisaties naar bronnen zoeken.

Newsjacking in de praktijk?

Als bedrijf kan je niet zomaar elk verhaal newsjacken, het moet betrekking hebben op je business. De meeste bedrijven zullen weinig moeite hebben om nieuws te vinden met betrekking op hun business.

Bijvoorbeeld: een opvallende brand in een historisch gebouw kan door een bouwbedrijf gebruikt worden om het belang van de lokale code en veiligheidsinspectie aan te duiden. Een bankoverval kan gebruikt worden door een beveiligingsbedrijf om de verdiensten van een betrouwbaar veiligheidssysteem aan te kaarten.

In beide gevallen kwamen de bedrijven op een natuurlijke manier positief aan het licht.

Newsjacking, it’s about timing!

Newsjacking is vergelijkbaar met content marketing: eerst content en daarna het marketingaspect. Je vervult het verlangen naar nieuws, feiten en opinies. Deze kans gebruik je om een merkvermelding te genereren en een link naar jouw bedrijf. Tot slot gebruik je sociale media voor een snelle virale verspreiding van het nieuws.

Hou er rekening mee dat newsjacking, in tegenstelling tot content marketing, vluchtig is. De timing is van cruciaal belang!

Executive Summary

Newsjacking legt de nadruk op het laatste nieuws.
In plaats van how-to’s of technische informatie wordt er ingespeeld op de vraag van vandaag.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *