Doeltreffende content creëren met het 70/20/10 model

70-20-10 model voor content marketingHet is al langer geweten dat doeltreffende content informatie bevat waarnaar mensen echt op zoek naar zijn. Het succes van content hangt vooral af van het feit hoe goed je kan inschatten wat je publiek wil lezen. Om die afweging tussen interessante en niet-interessante content te vergemakkelijken en een doeltreffende content marketing strategie te ontwikkelen, werd het 70/20/10 model in het leven geroepen.

Wat is het 70/20/10 model?

Het 70/20/10 model is een hulpmiddel waarmee je kan bepalen welke content interessant is voor je doelpubliek. Volgens het 70/20/10 model publiceer je best:

  • 70% content met weinig risico, d.w.z. informatieve content die interessant genoeg is om naar te linken
  • 20% geoptimaliseerde content, d.w.z. het uitwerken van content waarvan je weet dat die werkt
  • 10% content met veel risico, d.w.z. out of the box content waarmee je jouw passie voor de industrie aantoont.

70% content dat interessant is om naar te linken

Het belangrijkste is dat je voldoende content creëert die informatief en verklarend is, en daardoor interessant is om naar te linken. Het gaat hier om content die het publiek informeert en complexe ideeën uitlegt, maar ook om content die duidelijk maakt wat jouw merk uniek maakt en hoe het zich onderscheidt van de concurrentie.

Als je jezelf echter beperkt tot het schrijven van informatieve content, zal je uiteindelijk niet meer weten wat vertellen. Daarom heb je ook geoptimaliseerde content en out of the box content nodig.

20% content geoptimaliseerde content

Eens je een reeks content gepubliceerd hebt, is het belangrijk om in het oog te houden welke content al dan niet werkt. Onderzoek welke berichten het meeste aandacht krijgen, wie erover praat en wat ze erover zeggen. Eens je weet welke content het goed doet, kan je deze onderwerpen beter uitwerken en hierover uitbreiden in toekomstige teksten.

Kijk ook naar de evolutie binnen de industrie en hou bij het schrijven van nieuwe content rekening seizoensveranderingen, nieuwe wetgevingen, innovaties in technologie, enz…

10% out of the box content

Zorg tenslotte af en toe voor out of the box content die uniek is voor je publiek en nergens anders te vinden is. Dit is het moment om te laten uitschijnen hoe gepassioneerd je bent door je industrie en indruk te maken op je lezers. Gebruik ook infografics, opiniestukken of video’s om je artikels kracht bij te zetten. Ook humor is toegestaan!

Executive Summary

Bepaal welke content interessants is voor je doelpubliek via het 70/20/10 model
Gebruik 70% informatieve content, 20% geoptimaliseerde content en 10% out of the box content.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *