Dijenkletsen of de mist in gaan: moet content grappig zijn?

grappige content

“Twee jagers zijn op trot in het bos. Plots stuikt de ene neer. De andere belt in paniek de 100. Hij vreest dat zijn vriend dood is en heeft geen idee wat hij moet doen. De telefoniste bewaart de kalmte: ‘Zorg er eerst voor dat u zeker weet of uw vriend wel dood is.’ De dame blijft wachten, hoort plots een geweerschot, en krijgt dan de jager weer aan de lijn: ‘Oké, en wat nu?’”

Misschien moest je hier een beetje om grinniken. Misschien heb je geïrriteerd je ogen richting het plafond laten rollen. Misschien heb je je eens in de haren gekrabd en je afgevraagd wat die mislukte mop hier in godsnaam staat te doen. (Of krabben alleen in stripfiguren in hun haren als ze ’t even niet meer weten?) Humor kan in elk geval een heel efficiënte manier zijn om een band op te bouwen met je publiek, en een aantal hippe merken zetten er volop op in om in de kijker te lopen en gedeeld te worden op de sociale media. Maar net als bij alle moppen – zelfs diegene die iets gesofisticeerder zijn dan de jacht-/slachtpartij hierboven – durft humor weleens een ander effect te sorteren dan je voor ogen had. Daarom is het niet zonder risico om je contentstrategie helemaal rond dat beoogde effect op te bouwen … Moet en kan content grappig zijn?

Wat grappige content voor je kan doen

Waarom zou je überhaupt het risico nemen om ‘de flauwe plezante’ te worden met een grappig-bedoelde-maar-niet-zo-overgekomen campagne? Omdat goeie humor een bijzonder effectieve contentstrategie is, that’s why.

grappige content

  • Humor versterkt de band met je klant. Humor is een sociaal bindmiddel, dat bovendien de angel uit stresserende situaties haalt, aldus psychologen. Door te lachen, laten we aan anderen zien dat alles oké is, en gaandeweg raken we daar zelf ook van overtuigd. Slaag je erin een glimlach te ontfutselen aan je publiek, dan smeedt je een band met hen. En dat speelt (onbewust) mee wanneer ze zichzelf (opnieuw onbewust) afvragen of ze trouw gaan blijven aan jouw merk, of toch de concurrentie een kans willen geven.
  • Smiling is sharing. Lachen werkt aanstekelijk, zelfs online: als potentiële klanten iets zien voorbijkomen dat hen doet grinniken, zijn ze al snel geneigd om dit te delen met anderen van wie ze denken dat zij er ook plezier aan zullen beleven. Daarom wordt grappige content meer gedeeld dan droge content.
  • Een eigen stempel drukken. Je kunt de stem of identiteit van je merk ophangen aan humor. Zeker voor producten die net iets minder sexy zijn, is een grappige campagne dé manier om ze toch ‘spannend’ en aantrekkelijk te maken (de Evianbaby’s!). Hierbij is het wel belangrijk om uit te zoeken hoe je merk gepercipieerd wordt en op welke uitstraling je eigenlijk mikt. Ga je voor stijlvol, klassiek of onschuldig? Dan is choquerende humor natuurlijk niet meteen de juiste boost voor je reputatie.
  • Humor is de ideale manier om iemand iets aan te smeren zonder dat je de indruk wekt dat je effectief iets aan het verkopen bent. Bij grappige marketingcampagnes overvalt klanten zelden het gevoel dat je hen geld uit de zakken aan het kloppen bent, terwijl ze je wél zullen herinneren.

Hoe je humor kunt inzetten in je marketingcampagne

humor marketing

Voordat je je marketingcampagne met humor kunt overgieten, moet je weten wie je doelpubliek is. Iets dat 18-jarigen doet bulderlachen is niet noodzakelijk grappig voor een veertiger. Humor heeft de beste slaagkans als je een heel specifieke markt aanspreekt. Alleen dan kun je er zeker van zijn dat je publiek je referenties oppikt en er een soort ‘insider’-humor ontstaat.

Daarnaast nog een paar vuistregels:

  • Verkies herkenbare situaties boven controversiële onderwerpen. Met die laatste scoor je makkelijk aandacht, maar dit is niet het soort aandacht dat je wil trekken. Je brengt je reputatie schade toe door klanten tegen de haren in te strijken en – om even bij strijken te blijven – die plooien krijg je niet zo snel weer glad. De beste humor zit vaak vervat in alledaagse dingen. En aangezien je humor wil gebruiken om een band te scheppen met je publiek, zijn herkenbare situaties zéker een goeie keuze.
  • Hanteer de juiste toon: een informele stijl met een knipoog doet wonderen. Wees ook niet bang om met jezelf of je product de draak te steken. Dat lijkt misschien onlogisch, maar het maakt je merk een pak menselijker en toegankelijker, en daar smult je publiek van.
  • Hou het eenvoudig: als je advertentie uitleg nodig heeft om verstaanbaar te zijn, schiet ze haar doel sowieso voorbij. Bovendien moet het duidelijk blijven om welk merk het draait. Lijkt vanzelfsprekend? Ga bij jezelf maar na of dat altijd zo is… (‘Who took my badjas’ ken je wellicht nog, maar welk merk zat er ook weer achter?)
  • Hou rekening met waar je campagne zal verschijnen, want met ‘onbedoeld grappig’ kom je nergens …

onbedoeld grappig

Executive Summary

Humor kan een heel efficiënte manier zijn om een band op te bouwen met je publiek, maar het is niet zonder risico. Moet content grappig zijn?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *