Diepgaande of brede content: zo bepaal je de juiste strategie

Diepe-brede-contentFE5B35

Steengoede en doeltreffende content schrijven – of ontwikkelen, want er komt heel wat meer bij kijken – is moeilijk. Zo kan een contentstrategie pas conversies opleveren als je eerst duidelijke doelen zet. Afhankelijk van je doel, kies je dan voor een specifiek type content. Soms zul je nood hebben aan brede content, die een nieuw doel publiek aanspreekt, en dan weer aan diepe content, waarmee je de band met je huidige lezers versterkt. Even kijken hoe dat werkt.

Breed gaan met je content

Brede content is toegankelijk. Je spreekt een groot publiek aan, dat hopelijk ook een heleboel nieuwe bezoekers of lezers omvat. Via je brede content laat je hen kennismaken met je merk, dienst of product. Als je het goed aanpakt, vind je met brede content nieuwe klanten.

SEO is cruciaal voor het succes van brede content. Ontwikkel daarom content die goed vindbaar is op Google – nog altijd de belangrijkste bron van nieuw verkeer naar de meeste websites – maar die ook interessant en relevant is. Niet alleen houdt Google daar ook rekening mee, je trekt er vooral lezers mee aan. Bovendien is intrigerende inhoud onmisbaar om te scoren op sociale media.

Infographics zijn ideaal om een breed publiek aan te spreken en je merkbekendheid te vergroten. Ze zijn uitermate toegankelijk en makkelijk te consumeren en vallen op tussen de massa teksten. Op die manier bereik je een groter publiek.

Dieper duiken met ‘deep content’

Hoewel je met brede content veel mensen kunt bereiken, is het niet de bedoeling om met ál je content altijd iedereen te bereiken. Het is belangrijk om goed te segmenteren en je focus af en toe op een specifieke doelgroep te richten. Daarvoor gebruik je dus geen brede content, maar diepe content. Deze inhoud bereidt je bezoekers voor op een groter engagement met je merk en loodst hen uiteindelijk naar je klantenbestand.

E-mail en sociale media

Met e-mail marketing verdiep je de band met je klant en blijf je altijd top-of-mind.

Click to tweet!

E-mail marketing is nog altijd een populaire manier om aan diepe content marketing te doen. En hoewel het medium al lang niet meer zo geliefd is als vroeger, werkt het nog prima om van casual bezoekers overtuigde en geëngageerde klanten te maken. Met je wekelijkse of maandelijkse update in de inbox van je klanten en prospecten, heb je de kracht om mensen te overtuigen van je meerwaarde. Zo verdiep je de band met je klant en blijf je altijd top-of-mind.

Ook sociale media bieden hier kansen. Als we aan Facebook of Twitter denken, zien we vooral kansen voor brede content die een groot en divers publiek aanspreekt. Niet onterecht, al zou het spijtig zijn de kansen voor diepe content marketing via deze kanalen over het hoofd te zien. Want wat begint als één vrijblijvende like kan – met de juiste strategie – uiteindelijk een langdurige klantenrelatie worden.

 

Executive Summary

‘Diepe’ en ‘brede’ content zien er niet alleen anders uit, ze leveren ook andere resultaten op. Je stemt je content dus maar beter af op de gewenste doelen.

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *