Deze 5 content marketing tips laat je beter achterwege

content-marketing-tips

Content marketing is een belangrijk onderdeel van je online marketingstrategie. Relevante content delen die je publiek aanspreekt, is dan ook waar het allemaal om draait. Daarom mag je het meten van de resultaten niet uit het oog verliezen. Hieronder lees je enkele content marketing tips die je het best niet toepast.

Content louter als een verkoopkanaal zien

Schrijf je blogartikels enkel en alleen om het aantal verkopen te verhogen? Dan zullen je bezoekers al snel afhaken. Ze willen namelijk niet benaderd worden met te veel verkooppraatjes. Je content moet daarom eerst en vooral waarde creëren voor je lezers. Bied hen interessante content. Zijn je bezoekers overtuigd van de kwaliteit van je content? Dan zullen ze ook sneller geneigd zijn om uiteindelijk over te gaan tot een aankoop. In elk blogartikel de voordelen van je producten verkondigen, zal bezoekers wegjagen. Wil dat dan zeggen dat je helemaal niets meer mag vermelden over je producten? Neen! Maar je schrijft het best relevante en inspirerende content. Op die manier bied je je lezers onmiddellijk een oplossing voor hun probleem.

Geen doel voor ogen hebben

Artikels schrijven zonder doelen voorop te stellen? Dat is geen goed idee. Bepaal op voorhand wat je wil bereiken met de content op je blog: meer bezoekers op je blog, meer bezoekers op je productenpagina, of meer inschrijvingen op je nieuwsbrief? Analyseer waar je nu staat en bekijk na een tijdje of je cijfers in de goede richting gaan. Bepaal op die manier of je content verbeterd moet worden en hoe je dat realiseert.

Stel daarbij ook een content marketingstrategie op die past binnen je totale marketingstrategie. Op voorhand bepalen waar je naartoe wil met je content marketing is noodzakelijk.

Niet focussen op je doelpubliek

Vraag jezelf bij elk blogartikel af of je doelpubliek hier wel in geïnteresseerd zal zijn. Bied hen interessante en relevante content met een meerwaarde. Behandel je lezer daarbij met respect. Foutieve informatie delen of jezelf in een goed daglicht zetten, is uit den boze. Onderzoek daarom welke content je publiek wil lezen. Ga na welke posts veel bezoekers aantrekken. Hou dus te allen tijde je doelpubliek voor ogen!

Bij content marketing is cijfers meten van groot belang, maar het moet wel om de juiste cijfers gaan.

Click to tweet!

Het aantal likes op je Facebook-posts meten

Wanneer er een nieuw blogartikel op je site staat, kun je ervoor kiezen om dit ook via de sociale media te verspreiden. De voordelen? Je bereikt meer mensen, én het is positief voor je SEO-optimalisatie. Post je een link op Facebook? Dan lijkt het volkomen logisch dat het aantal ‘likes’ op de post weergeeft hoe interessant lezers je artikel vinden. Maar de werkelijkheid ligt wat genuanceerder. Het aantal likes geeft je enkel een indicatie van de populariteit van je post. Een klik op de ‘like’-knop is namelijk snel gebeurd. Mensen moeten daarom niet eens het hele artikel gelezen hebben. Sommigen klikken bijvoorbeeld gewoon op de ‘like’-knop omdat ze je bijhorende foto heel mooi vinden, niet omdat ze het een interessant artikel vinden. Meer ‘likes’ op je post wil wel zeggen dat je update op de startpagina van meer Facebook-gebruikers verschijnt en zo is het wel mogelijk dat je blogartikel meer bezoekers aantrekt.

Het aantal commentaren op je artikels

Veel positieve reacties krijgen op je blogartikel is natuurlijk motiverend. Het geeft je de indruk dat je bezoekers je blogposts interessant vinden. Maar het aantal commentaren zegt eigenlijk niets over het aantal bezoekers dat je aantrekt of het aantal klanten dat hieruit voortkomt.

Cijfers fout interpreteren

Cijfers meten is van groot belang. Maar, zoals uit tips 4 en 5 blijkt, moet het wel gaan om de juiste cijfers. Bekijk daarom via Google Analytics welke blogartikels goed scoren. Welke artikels trekken veel bezoekers aan en welke artikels resulteren in conversies? Leer hieruit en gebruik deze informatie om je volgende artikels te schrijven.

Executive Summary

Content marketing is niet louter een verkoopmiddel. Interessante content delen en je doelpubliek hierbij voor ogen houden, is de boodschap. Stel daarbij de doelen op die je wil bereiken met je content.

2 Comments

  1. CallMonkey

    3 months ago

    Goed geschreven artikel. Zeker iets om over na te denken.

  2. Sigrid De Schutter

    3 months ago

    Bedankt voor je reactie!




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *