De skills waar je als content strategist over moet beschikken

Content marketing is hot. Het is dé manier om je doelgroep te bereiken en om je merk als specialist te positioneren. Maar content marketing kan pas echt succesvol zijn, als er ook een content strategie is. Voor grote bedrijven kan het dan ook interessant zijn om een content strategist aan te stellen, iemand die de content strategie bedenkt en daarna toeziet op de goede uitwerking van die content strategie. En ook in kleinere bedrijven is het belangrijk dat iemand toekijkt op het correct uitvoeren van de content strategie. Maar over welke skills moet zo een content strategist eigenlijk beschikken? Een content strategist moet:

content strategie

Een goede content curator zijn

Als content strategist moet je een goede content curator zijn. Belangrijk daarbij: content curatie is meer dan het simpelweg verzamelen van interessante content. Content curatie houdt ook in dat je nieuwe ideeën toevoegt, dat je je eigen mening formuleert op basis van een bepaald artikel, en vooral dat je de kwalitatieve content scheidt van de niet kwalitatieve content. Goede content curatie kan een trend blootleggen, en moet een consistent verhaal brengen.

Structuur brengen

Elke website heeft een bepaalde structuur. De online content die je als bedrijf uitbrengt, moet op een logische, gestructureerde manier binnen die website passen. De content strategist moet dus bekijken hoe de content op een gestructureerde manier binnen de website geplaatst moet worden. Welke categorieën worden er gebruikt, welke tags zijn van toepassing, welke hiërarchie moet er worden gebruikt, … het zijn allemaal beslissingen die voor meer structuur zorgen.

Zorgen dat de content gevonden en gelezen wordt

Kwalitatieve content is waardeloos, als hij niet gevonden en gelezen wordt. Copywriters leveren vaak prachtige teksten aan, maar als content strategist moet je ook even nadenken of de vocabulaire die je copywriters gebruiken, ook dezelfde is als de vocabulaire die je doelgroep gebruikt. Met andere woorden, is er zoekvolume in Google op het onderwerp waarover geschreven is? Je moet je bewust zijn van de zoekwoorden die je doelgroep gebruikt, en ervoor zorgen dat ze in de tekst en in de meta data voorkomen. Als content strategist moet je een evenwicht vinden tussen een goede, kwalitatieve tekst, en een tekst die goed vindbaar is in Google. Je moet je copywriters ook kunnen wijzen op het belang van een voor Google geoptimaliseerde tekst.

Analytisch ingesteld zijn

Het grote voordeel van online marketing, is dat alles meetbaar is. In Google Analytics kan je perfect nagaan hoe vaak je landingspagina’s of je blogposts gelezen worden, je kan meteen zien of je call-to-actions op het einde van een landingspagina hun effect hebben en je kan zien op welke pagina’s je bezoekers bouncen. Een content strategist moet analytisch ingesteld zijn. De enige manier om doelgericht te optimaliseren en te sleutelen aan je content strategie, is immers door het analyseren van de data die je bijvoorbeeld uit Google Analytics haalt.

Executive Summary

De skills waar je als content strategist over moet beschikken
Een content strategist ziet erop toe dat de content strategie correct wordt uitgevoerd. Maar over welke skills moet een content strategist beschikken?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *