De ROI van content marketing onder de loep

ROI-content-marketing

De consumenten van vandaag zijn niet van gisteren. Ze laten zich niet gemakkelijk meer verleiden door schreeuwerige reclame. Informatie waar ze geen behoefte aan hebben, laten ze gewoon links liggen. Marketeers zijn zich daarvan bewust en reclameboodschappen krijgen dan ook steeds meer de vorm van informatieve en inspirerende artikels. Content marketing heet dat. In tegenstelling tot klassieke marketing, dringt content marketing zich niet op aan de consument. De consument zoekt zelf de content op die hij wil lezen, en bedrijven geven de vindbaarheid van hun content een duwtje in de rug aan de hand van een uitgekiende SEO-strategie.

De ROI van content marketing is perfect meetbaar

Content marketing is in slechts enkele jaren uitgegroeid tot een veelgebruikte, maar ook fel bekritiseerde vorm van marketing. Vanwaar die – overigens onterechte – kritiek? Eerst en vooral is content marketing een werk van lange adem. Hoewel zoekmachines en consumenten vaak slechts enkele minuten of uren nodig hebben om de content te ontdekken, begint het bezoekersaantal meestal pas na enkele maanden te stijgen. Daarbij komt nog dat er andere online en ook offline factoren nodig zijn om content marketing te ondersteunen en te versterken. Dat doet veel marketingprofessionals en zaakvoerders denken dat de ROI moeilijk of zelfs helemaal niet te meten is.

De ROI van content marketing is perfect meetbaar, zolang je de juiste metrics in rekening brengt.

Click to tweet!

Toch is de ROI van content marketing allesbehalve onmeetbaar, zolang je er maar rekening mee houdt dat je je meetresultaten ook op lange termijn moet evalueren. Dit zijn de vier voornaamste metrics:

1.     Websiteverkeer

Hoeveel mensen lazen je content, hoe kwamen ze op je site terecht, hoelang bleven ze op je site, en hoeveel vertrokken er al na een seconde? En hoeveel bezoeken hebben je geld gekost (cost-per-click, …)? Al die vragen heeft Google Analytics zo beantwoord.

2.     Leads

Sommige bedrijven gebruiken hun content om leads te genereren. Bezoekers moeten dan hun contactgegevens achterlaten voor ze een bepaald artikel kunnen lezen. Vaak zien we ook dat een artikel bezoekers aanzet om hun contactgegevens achter te laten. Google Analytics traceert de weg die bezoekers op je site afleggen en weet je perfect te vertellen welke pagina’s ze bezochten voor en nadat ze een formulier invulden.

3.     Sociale media

Google Analytics laat je ook weten hoeveel bezoekers je artikels via sociale media ontdekken. Dat is belangrijk om te weten, want het toont niet alleen aan of je content voldoende relevant is voor je doelpubliek, maar ook of je content je daadwerkelijk meer naamsbekendheid oplevert.

4.     Sales

De wonderen van Google Analytics zijn niet beperkt tot het meten van websiteverkeer, leads en bezoekers vanuit sociale media. Met Google Analytics kun je ook gemakkelijk nagaan of je content je daadwerkelijk sales oplevert. Daarbij is het belangrijk om niet alleen het aantal conversies te bekijken, maar ook welke content je de meeste conversies oplevert – en welke de minste. Zo kun je je content marketingstrategie tot in de puntjes afstemmen op je doelgroep.

Executive Summary

De ROI van content marketing is perfect meetbaar, zolang je je meetresultaten ook op lange termijn evalueert. Een overzicht van de vier voornaamste metrics om rekening mee te houden.

1 Comment

  1. DelmyMGodino

    1 month ago

    Hi there, i read your blog every now and then and that i own the same one and so i was just curious should you get plenty of
    spam comments? If how can you prevent it, any plugin or what you can advise?
    I become a whole lot lately it’s driving me insane so any support is quite
    much appreciated.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *