21.10.2013 - Content

De ‘content calendar’, een onmisbaar instrument voor de content marketeer

Een degelijke planning is erg belangrijk voor een content marketeer. Je wil immers op gezette tijden je blog aanvullen, je sociale mediaprofiel updaten en je website bijwerken. Wat je nodig hebt, is een ‘content calendar’.

‘Content calendar’ helpt je planning

De job van een content marketeer vertoont nogal wat raakvlakken met die van een redacteur. Beide publiceren geschreven artikels (óf op het internet, óf op print, óf allebei). Om de stroom van verse content relevant en consistent te houden is het nodig om vooruit te plannen. Al te vaak zien we bedrijven die erg ijverig aan een blog starten – met dagelijkse updates – maar na drie maanden volledig stilvallen omdat ze geen relevante content meer vinden. Zulke zaken moeten uiteraard vermeden worden, want ze zijn dodelijk voor de relatie met de klant. Een content calendar helpt je daarbij.

Wat vertelt een ‘content calendar’?

Dé tool daarvoor is de content calendar. Hoe die kalender er precies uitziet, kies je zelf (bijvoorbeeld in een Excel-sheet), belangrijker is wat er precies in staat.

Per artikel dat je plant, maak je in je content calendar een item aan. Je geeft aan wanneer het artikel geschreven zal worden, wanneer het gepubliceerd zal worden en wie het schrijft. Hoe lang op voorhand moet je plannen? Het hangt er maar vanaf hoeveel je wil publiceren, maar een half jaar tot een jaar op voorhand plannen is zeker geen overbodige luxe.

‘Master content calendar’

Dat wil zeggen dat je al ruim op voorhand mogelijke topics zal moeten bedenken. Je weet dan perfect waar je aan toe bent, welk materiaal je al hebt en wat je nog moet aanmaken. Noteer eventueel ook al rond welke relevante trefwoorden je zult schrijven. Zo hou je ook de vinger aan de pols op het vlak van SEO.

Grotere bedrijven doen er trouwens goed aan om met verschillende content calendars te werken, bijvoorbeeld per klant, en één ‘master content calendar’ met een globaal overzicht. Op die manier blijft alles overzichtelijk, wat je marketingbeleid alleen maar ten goede zal komen.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans