Conversies nodig? Dan is content marketing een evidentie

conversies content marketing

Ben je een bedrijf met een website dat producten of diensten aan de man brengt? Dan heb je een blog nodig, zo simpel is dat. “Maar we zijn toch geen gazet”, hoor je managers wel eens tegenwerpen. Dat klopt, maar als je conversies wil realiseren, dan is content marketing een absolute must. Punt.

Voor elk type bedrijf

De tijd dat het volstond om als bedrijf je productcatalogus online te pleuren ligt al ver achter ons. Uiteraard heb je een overzichtelijke site nodig waar je je producten en diensten in de kijker plaatst en je bedrijf toelicht. Maar ook een blog is onontbeerlijk. Niet omdat het hip en trendy is, maar vooral omdat het effectief helpt om conversies te realiseren. Klinkt als promotalk? Misschien, maar er zijn cijfers die het bewijzen. En die cijfers zijn behoorlijk indrukwekkend:

  • Er wordt 97 procent meer gelinkt naar sites van bedrijven die bloggen. (Bron: Hubspot)
  • Kmo’s die bloggen kunnen tot 126 procent meer leads genereren. (Bron: ThinkCreative)
  • B2B-bedrijven die bloggen genereren 67 procent meer leads dan B2B-bedrijven die dat niet doen. (Bron: InsideView)

De tijd dat het volstond om je productcatalogus online te pleuren ligt al ver achter ons

Click to tweet!

Bloggen of content marketing is gunstig voor zowat elk type bedrijf. Zowel multinationals als kmo’s, B2C-bedrijven als B2B-bedrijven kunnen er hun voordeel mee doen. Richt je je op een niche of een brede markt, maakt niet uit: bloggen is de boodschap.

Content markting is dan ook serious business. PQ Media, een Amerikaanse organisatie die zich bezighoudt met media-onderzoek, voorspelt dat deze tak van de marketing in de VS tegen 2019 300 miljard dollar waard zal zijn. Dat is uiteraard niet omdat het goed staat om te zeggen dat je blogt, maar omdat het echt werkt.

Het geheim van content marketing

Maar waar zit precies de kracht van content marketing? Het sleutelwoord is klantenbinding. Door constant te communiceren met je doelgroep, door hen via relevante blogposts informatie aan te reiken die ze echt kunnen gebruiken en door in te spelen op hun behoeften bouw je een duurzame relatie uit. En dat is een relatie die je onmogelijk louter met display advertising kunt opbouwen.

Het sleutelwoord bij content marketing is klantenbinding

Click to tweet!

De Amerikaanse producent van trackingsoftware Convert stipt op zijn blog vier verschillende redenen aan waarom content marketing cruciaal is voor elk bedrijf met een online aanwezigheid:

  • Het vergroot je authoriteit: door regelmatig nuttige artikels te publiceren, bouw je een reputatie als expert op. Je blog (en dus ook je site) zal steeds meer bezoekers trekken. Je publiek weet na verloop van tijd namelijk dat ze voor bepaalde informatie op jouw blog terechtkunnen. En dus zal dat publiek blijven terugkomen en ook anderen de weg naar jouw site wijzen.
  • Het verbetert je SEO: goed geschreven, relevante content wordt effectief gelezen en vlot gedeeld op sociale media. Daardoor komen er meer bezoekers naar je site, wat op zijn beurt positief is voor je ranking bij zoekmachines.
  • Je kunt je publiek beïnvloeden: laat ons er niet flauw over doen, op je eigen blog mag je de berichten plaatsen die je zelf wil. Natuurlijk is het aangewezen om je lezers te helpen met nuttige informatie, maar je mag zeker ook niet nalaten om hen warm te maken voor jouw producten of diensten.
  • Je bouwt er een community mee uit: content marketing is een schitterende manier om te communiceren met bestaande en met potentiële klanten. Door oplossingen te bieden voor hun problemen, zullen ze je merk waarderen en trouw blijven.

Content marketing en conversieoptimalisatie: twee handen op één buik

Oké, het belang van bloggen en content marketing is intussen voldoende aangetoond. Maar als bedrijf mag je ook conversieoptimalisatie niet uit het oog verliezen. Beide moeten hand in hand gaan. Het is dan ook evident dat bijvoorbeeld je landingspagina’s pico bello in orde moeten zijn. Maar ook bij het bloggen denk je maar beter aan conversies.

Volgens Convert zijn er drie manieren waarop content marketing conversies in de hand kan werken:

  • Het versnelt de aankoopcyclus: door je publiek te wijzen op je aanbod en vervolgens content te produceren die inspeelt op elke fase in de funnel, kun je meer bezoekers lokken, de brand awareness verhogen en hen dichter bij een conversie brengen. Dit proces zal een stuk sneller verlopen dan wanneer je niet blogt.
  • In een blog kun je een efficiënte call-to-action Hoe meer artikels je schrijft, hoe meer kansen je hebt om je bezoekers aan te zetten tot actie. Denk daarbij aan de aankoop van een product, maar bijvoorbeeld ook aan het downloaden van een brochure of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Je blogpost geeft je trouwens de ideale gelegenheid om deze call-to-action perfect te kaderen

Een blogpost geeft je de ideale gelegenheid om je call-to-action perfect te kaderen

Click to tweet!

  • Blogposts zijn ideaal om gedeeld te worden op sociale media. Zeker lange, kwalitatieve posts doen het goed op Facebook, Twitter, enzovoort. Als je berichten opgepikt worden, mag je je in de handjes wrijven. 84 procent van de consumenten zegt namelijk dat ze voor de aankoop van producten en diensten vertrouwen op de aanbevelingen van familie en vrienden. 68 procent vertrouwt de online mening van andere (onbekende) consumenten.

Mocht je er na het lezen van dit artikel nog aan twijfelen: stoppen met bloggen is bepaald geen verstandige zet. Je voorziet dus maar beter voldoende tijd en middelen om content marketing via blogs op de juiste manier aan te pakken.

Executive Summary

Ben je een bedrijf met een website dat producten of diensten aan de man brengt? Dan heb je een blog nodig. Content marketing is namelijk een absolute must.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *