Content marketing voor B2B: ‘thought leadership’ meten, het kán!

qm-b2b-thought-leadership

Er werd al heel wat geschreven over content marketing om nieuwe particuliere klanten te winnen. Uiteraard kan content marketing ook efficiënt ingezet worden in een B2B context. Het meten van de prestaties van je B2B content marketing is echter niet altijd even eenvoudig, omdat deze markt fundamenteel verschilt van een B2C-omgeving. Daarom leggen we in detail uit hoe je je de content marketing prestaties voor B2B effectief kan meten.

Content marketing inschakelen voor belangrijke bedrijfsdoelstellingen

Ook B2B-bedrijven zonder webshop kunnen conversies meten

Door content marketing in te schakelen wil je als bedrijf natuurlijk een aantal doelstellingen bereiken. Merkbekendheid vergroten, het aantal leads verhogen, engagement van je doelgroep vergroten, ‘thought leaderschip’ uitstralen en meer verkopen zijn enkele voorbeelden van courante doelstellingen. Concrete doelen bepalen is natuurlijk één zaak, maar daarnaast moeten deze doelen ook gemeten worden. We geven je dan ook een overzicht met enkele belangrijke doelstellingen voor B2B marketeers die verband houden met content marketing, en vertellen je hoe je deze kan meten.

Organische trafiek naar je website

Content marketing is bedoeld om een betere positie in de zoekresultaten te behalen, en zo meer organische bezoekers naar je website te halen. Het aantal bezoekers dat via een zoekmachine op je website terecht kwam, analyseer je best maandelijks met behulp van Google Analytics. Dit geldt evengoed voor B2B als voor B2C: ook bedrijfsleiders gebruiken immers Google!

Conversies uit organische trafiek

‘Thought leadership’ meet je via sociale media en referral traffiek

Ook bedrijven die werkzaam zijn op de B2B-markt, kunnen een webshop hebben, denk bijvoorbeeld aan een online shop om kantoorbenodigdheden in bulk te bestellen. De meeste B2B bedrijven zullen echter niets verkopen via internet. Toch kunnen ook zij conversies meten. Een conversie is dan bijvoorbeeld een offerte- of contactaanvraag. Dit kan je eveneens meten via Google Analytics.

Merkbekendheid in een B2B context

De bekendheid van je merk is ook voor bedrijven in de B2B sector zeer belangrijk. Merkbekendheid is ook een indicator van het bereik van je content marketing strategie en andere marketinginspanningen. Je kan dit meten op verschillende manieren:

  • Google Webmaster Tools. Bij Search Queries kan je zien hoeveel klikken en impressies pagina’s in de organische zoekresultaten gekregen hebben. Zeker het aantal impressies helpt je een beeld te vormen van het bereik.
  • Sociale media. Ook via sociale media kan je bereik en engagement eenvoudig meten. Het bereik van content marketing die gepost werd op sociale media, zie je terug in de statistieken van het sociale medium in kwestie, zoals Facebook Insights en Twitter Analytics. Ook op LinkedIn, een sociaal netwerk dat vaak gebruikt wordt door B2B marketeers, zijn er tal van statistieken beschikbaar, zoals bezoekersaantallen, clicks, impressies en engagement bij updates.

Thought leadership: meet je invloed online

Analysis paralysis: analyseer je prestaties, maar overdrijf niet

Thought leadership is een term die aanduidt in hoeverre je bedrijf een opiniemaker is. Als je iets zegt, en het meteen op veel bijval kan rekenen, dan ben je waarschijnlijk een echte thought leader. Op die manier kan je ook bepaalde onderwerpen onder de aandacht brengen. Vooral dat laatste is interessant voor bedrijven, ook in een B2B context. Zo zorg je er immers voor dat mensen praten over de onderwerpen die jij wil, en gerelateerd zijn met jouw producten.

Hoe vaak je boodschappen op sociale media gedeeld worden is een goede indicator van thought leadership. Enkele voorbeelden zijn:

  • LinkedIn shares
  • Twitter retweets
  • Google+ +1
  • Facebook shares

Een andere manier om je invloed te meten is kijken naar het aantal andere websites die linken naar jouw content. Dat doen ze immers omdat ze je content interessant vinden. Je kan deze prestaties bekijken in Google Webmaster Tools. Daarnaast kan je ook de referral gegevens in Google Analytics analyseren.

B2B content marketing: focus op de lange termijn

Wanneer je B2B content marketing prestaties meet, is het belangrijk om te focussen op de lange termijn. Content marketing prestaties en ROI kan je niet op korte termijn bekijken. Content marketing is een lange termijn strategie, die kostenefficiënter wordt naarmate ze langer toegepast wordt. Dit geldt zeker in B2B, waar er vaak minder snel (aankoop)beslissingen genomen worden. Het behouden van bestaande klanten is ook iets dat tijd en geld kost, maar deze inspanningen renderen zeker op langere termijn. Een bestaande klant aansporen tot een tweede aankoop is immers veel gemakkelijker en goedkoper dan een nieuwe klant werven.

Analysis paralysis: over-analyseer je prestaties niet!

Analysis paralysis klinkt gewichtig als term. De betekenis hiervan is echter simpel: denk niet té veel na en analyseer niet té veel. Je prestaties zullen nooit perfect zijn, maar dat is ook niet erg. Door te veel te analyseren ben je uiteindelijk alleen maar bezig met prestaties meten, en niet met goede content marketing maken. Te vermijden dus!

Executive Summary

Een goede content marketing strategie is ook in een B2B-context uiterst nuttig. Het is wel belangrijk om je content marketing prestaties regelmatig te meten. Van organische trafiek tot thought leadership, zo pak je het aan!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *