23.12.2013 - Content

Content marketing: trends voor 2014

Nu het jaar 2013 op zijn einde loopt, wordt het tijd om vooruit te blikken naar het komende jaar. Wat mogen we verwachten op het vlak van content marketing in 2014? Welke trends zijn er, wat wordt noodzakelijk en wat mogen we absoluut niet meer doen?

Content marketing won steeds meer aan belang de afgelopen jaren. Maar er zijn natuurlijk duidelijke trends te bespeuren. Waar enkele jaren geleden keyword stuffing nog kon helpen om goed te scoren, is dit nu absoluut not done. De focus ligt nu meer op kwaliteit en slim gebruik van keywords. We proberen de trends voor 2014 alvast te voorspellen, zodat je als content marketeer al voorloopt op de laatste nieuwe trends en een planning kunt maken waardoor het komende jaar gemakkelijker wordt.

Trend 1: de competitie wordt steeds harder

Regelmatig nieuwe en unieke content posten op je website zal niet langer volstaan om voldoende bezoekers aan te trekken. Er worden constant nieuwe artikels online gepubliceerd, waardoor het haast een onmogelijke opgave wordt om op te vallen tussen de massa. Een stevige content strategie is dus onontbeerlijk. De unique value proposition – wat je merk of bedrijf uniek maakt – wordt steeds belangrijker, voor vele bedrijven zal dat betekenen dat ze zich meer in de richting van een nichemarkt gaan begeven. Denk na over een goed uitgangspunt om je product te gaan positioneren. Is het bijvoorbeeld een product dat je koopt voor een meetbare reden, of eerder omdat het een bepaald gevoel oproept? Stem je content marketing strategie hier op af.

Trend 2: het succes van content marketing moet meetbaar zijn

Het aantal bezoekers en het aantal pageviews op je website of blog waren lang de enige statistieken die actief bijgehouden werden, en waaraan het succes van content afgetoetst werd. Een focus op alleen maar trafiek kan echter leiden tot een verkeerde strategie waarbij er te veel gefocust wordt op winst op korte termijn (veel clicks) in plaats op het opbouwen van een langetermijnstrategie waarin kwaliteitsvolle content centraal staat.

Wat dan wél de juiste variabelen zijn om te meten hangt sterk samen met je content marketing strategie. Denk aan variabelen zoals het aantal organische bezoekers, de tijd op de site, het percentage terugkerende bezoekers en de bounce rate. Bekijk deze statistieken als één geheel. Een bezoeker die in één klik vindt wat hij zoekt verhoogt weliswaar je bounce rate, maar die bezoeker had wel een heel aangename ervaring, zeker wanneer hij langere tijd op de pagina bleef en eventueel nog eens terugkeerde.

trend 3: experimenteren met nieuwe media

De manieren waarop we content bekijken veranderen constant. Enkele jaren geleden had iedereen een desktop PC, nu surft een groot deel van de mensen via mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Dat blijkt heel duidelijk uit onderstaande grafiek van Business Insider.

Dat optimalisatie van websites en content voor deze mobiele apparaten een must blijft in 2014 is vanzelfsprekend. Maar het gaat nog verder. Denk hierbij aan Smart TV’s, Smart Watches, Google Glass en nog veel meer nieuwe technologieën. Ook digitale ervaringen in een reële winkel, zoals interactieve schermen horen hierbij. Al deze nieuwe technologieën efficiënt en creatief gebruiken in je (content) marketingstrategie wordt een van de moeilijkste, maar ook een van de leukste uitdagingen van 2014!

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans