Tom Bogaert

Content makenContent marketing strategieOnline content

04.02.2015 - Content

Content marketing: best practices en valkuilen

Content Marketing: het is een echte hype. Maar hoe breng je een succesvolle content marketingstrategie in de praktijk? Het heeft geen zin om lukraak allerlei content met de buitenwereld te delen. In dit artikel zetten we enkele best practices en valkuilen op een rijtje.

Wat is content marketing?

Iedereen in de sector heeft er erover en heel wat bedrijven en organisaties zijn er druk mee in de weer. Content marketing is hip en trending en er zijn verschillende definities van content marketing terug te vinden. Eén aspect hebben ze gemeen: “Content marketing is het verdelen van relevante content voor specifieke doelgroepen zodat je lezers aantrekt en engageert.” Het doel is dus om een community van geëngageerde lezers/volgers op te bouwen.

 

Waarom je bedrijf aan content marketing moet doen

Content marketing werpt wel degelijk zijn vruchten af. Maar waarom moet je het inzetten en wat is de impact? Dit zijn alvast enkele troeven:

  • Content marketing is een engagerende marketing tool.
  • Content marketing heeft een positief effect op de brand awareness van je product.
  • Content marketing brengt op! Met een goed content marketing plan kan je opbrengsten genereren.
  • Niet alleen voor je doelgroep is content marketing van belang, maar ook Google beoordeelt je content. Wil je scoren in Google? Hou dan rekening met SEO en maak je content zoekmachinevriendelijk.

 

Hoe begin je eraan?

Je moet goed voorbereid aan de start van je contenttraject verschijnen. Bepaal om te beginnen je doelstellingen. Wat wil je bereiken met je content? Conversies, brand awareness, customer engagement, … ? Stippel vervolgens een marketingplan en -strategie uit. Welke kanalen ga je gebruiken? Wat is tone-of-voice van je teksten? Een goede voorbereiding is essentieel voor effectieve content marketing!

Deel relevante content die een duidelijk voordeel biedt voor je doelpubliek.

Valkuilen

Content marketing is een heel bruikbare en bovendien waardevolle tool, op voorwaarde dat je het op de juiste manier in de praktijk brengt. Hier volgen alvast enkele zaken die je moet vermijden bij het creëren en delen van je content:

Irrelevante content: Content marketing is een hype, maar deel geen content ‘om te delen’. Zorg ervoor dat je relevante content deelt die een duidelijk voordeel biedt voor je doelpubliek. Zowel je lezers als Google haken af en je content wordt niet gedeeld op sociale media.

Misleidende content: Je content moet inspelen op de verwachtingen van je doelpubliek. Anders kunnen je klanten en prospecten zich bedrogen voelen wat imagoschade tot gevolg heeft.

Inconsistentie in communicatie: Communiceren via verschillende kanalen is een goed idee. Let er wel op dat de toon en de boodschap over de verschillende kanalen in dezelfde lijn liggen. Als bedrijf wil je bepaalde waarden overbrengen en een eenduidig imago creëren. Consistente communicatie is hierbij essentieel!

 

Content marketing: best practices

Tot slot geven we je nog handige tips mee voor het boosten van je content. Let wel op: de trends en best practices op de contentmarkt zijn dynamisch. Volg nauwgezet de evoluties op de markt om de relevantie van je content optimaal te houden.

  • Deel op regelmatige basis content.
  • Niemand wil zaken lezen die ze al wisten. Deel vernieuwende content en hanteer een originele invalshoek.
  • Enkel authentieke en eerlijke content werkt. Laat verkooppraatjes achterwege!
  • Meet welke content werkt (en welke niet).
  • Een boost nodig? Maak dan gebruik van betalende varianten zoals Google Adwords, Facebook Ads of Twitter Ads om je content te delen.

Tom Bogaert

Tom is CEO van Onlyhumans en gepassioneerd blogger over digitale marketing, met een overduidelijke en evidente voorliefde om via Search, Content & Social marketing merken menselijker te maken.

Lees meer van Tom