Content marketing is hot. Verbrand je vingers niet dankzij deze tips

qm-content-marketing-vingers

Content marketing is hot. Iedereen praat erover. Spijtig genoeg haalt lang niet iedereen de gewenste return uit zijn content marketing activiteiten. De reden? Een rommelige strategie, content die maar wat aanmoddert, een scheef evenwicht tussen kwaliteit en creativiteit,… Zo bouw je natuurlijk geen merk op. En leads zal je evenmin genereren. Hieronder lees je hoe je je content inspanningen meer sturing geeft.

Onderzoek je doelpubliek

Ongedifferentieerde boodschappen afvuren op (potentiële) klanten werkt niet. Het is daarom belangrijk om grondig onderzoek te voeren naar de samenstelling van je doelpubliek en daaruit duidelijke klantprofielen te distilleren. Enkel zo kan je relevante content publiceren om de verschillende profielen over de streep te trekken. Oneindig veel profielen hanteren is natuurlijk niet doenbaar, maar je onderzoek zal snel aantonen dat er toch wel enkele zeer verscheidene groepen bestaan binnen je doelgroep. Je focus ligt uiteraard bij de meest winstgevende.

Enkel door te kwantificeren, kan je bijsturen en optimaliseren.

Click to tweet!

… en stem je content af op hun intenties

Als (potentiële) klanten aan de hand van bepaalde zoekwoorden naar iets op zoek gaan, zit daar een specifieke intentie achter. Jouw opdracht als content marketeer? Je content zo goed mogelijk op deze intenties afstemmen om zo een optimale en relevante ervaring aan te bieden. Door exact aan te bieden waar mensen naar op zoek zijn, werk je hogere ROI-cijfers in de hand. Een solide intent marketing strategie is hierbij de sleutel!

Maak je content vindbaar

Zodra je artikel is gepubliceerd, komt het in een zee van content terecht. Als je niet de juiste maatregelen treft, vindt je doelpubliek het waarschijnlijk nooit. Gelukkig zijn er enkele ingrepen die je kan doen om je content onder de neus van je publiek te krijgen. Relevante zoekwoorden in je artikel opnemen, bijvoorbeeld, maar ook SEO-vriendelijke paginatitels, URL’s, alt tags en metadata maken je artikel meer ‘vindbaar’.
Daarnaast heb je natuurlijk ook nog social media en SEA ter beschikking. Let erop dat je de juiste social media kanalen kiest en denk goed na over waar je publiek vertoeft. Heb je Google advertenties nodig? Of toch eerder Facebook ads?

Meet, pas aan, herhaal

Als je geen rekening houdt met data, ben je eraan voor de moeite. Hoe weet je anders of je je KPI’s haalt en waar je kansen hebt laten liggen? Bestudeer aandachtig of je doelstellingen behaald worden, in welke mate ze bijdragen aan het salesresultaat, en waar je nog tekortschiet. Enkel door je content marketing activiteiten te kwantificeren, kan je bijsturen en je return optimaliseren.

Executive Summary

Content marketing is enorm populair. Spijtig genoeg haalt niet iedereen een goede return uit zijn content marketing activiteiten. De grootste boosdoener? Een rommelige strategie waarmee je natuurlijk onder geen beding een consistent merk opbouwt. Grondig onderzoek is de sleutel tot succes.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *