Content marketing en de customer life cycle: matchen ze bij jou?

De kracht van content marketing, die kennen de meesten ondertussen wel. Content marketing heeft zijn effectiviteit bewezen, en we maken daar met zijn allen gretig gebruik van. Blogposts, infographics, ebooks en landingspagina’s: het internet staat er bol van. Maar heb je ooit al eens stil gestaan bij de customer life cycle? De content waar potentiële klanten en klanten naar op zoek zijn, is erg afhankelijk van het stadium waarin hij of zij zich bevindt. Iemand die zich in de awareness fase bevindt, die is vooral op zoek naar meer informatie over je bedrijf. Iemand die daarentegen in de aankoopfase zit, die verleid je met kortingen of speciale acties. Heb jij je content marketing al gematcht aan de customer life cycle?

content-marketing

De awareness fase

Iemand die in de awareness fase zit, die leert je bedrijf nog maar net kennen. Hij of zij wil meer te weten over jouw bedrijf, wie je bent en waar je voor staat. Mensen in de awareness fase zijn op zoek naar blogposts die de opinie van het bedrijf weergeven, en waar ze uit leren hoe je bedrijf in je sector staat. Mogelijk onderzoeken ze ook je sociale media kanalen, om je imago te leren kennen.

De consideration fase

In de consideration fase is de potentiële klant zich bewust van je bedrijf, alleen twijfelt hij of zij nog: ben jij wel echt de geschikte kandidaat? Of leveren andere bedrijven meer voordeel op? In deze fase moet je de potentiële klant overtuigen: vertel hem met case studies en getuigenissen hoe je anderen hielp, en vertel hem welke voordelen klanten bij jouw krijgen.

De aankoop fase

De aankoop fase leunt dicht aan tegen de consideration fase. In deze fase twijfelt de potentiële klant nog tussen twee of drie opties, en is hij op zoek naar dat ene argument om hem over de streep te trekken. Overtuig hem met kortingen en acties. Geef hem ook het gevoel dat hij nu moet handelen, en dat hij niet langer kan wachten.

De evangelist

Het verhaal eindigt niet na de aankoop, integendeel! Bouw een band op met je klanten, en voor je het weet zijn ze anderen aan het overtuigen over de fantastische producten en diensten die je levert. Evangelisten zijn op zoek naar extra informatie, zoals diepgaande blogposts, handleidingen en webcasts. Ook events waar je je klanten ontmoeten kunnen in dit stadium erg goed werken.

Leer de customer life cycle van je klanten kennen!

Om optimaal van je content marketing te profiteren, is het dus belangrijk om de customer life cycle van je klanten te leren kennen. Hoe lang duurt het voor de die cyclus doorlopen hebben, waar verlies je klanten en wat zoeken je klanten in elk stadium van de cyclus? Vervolgens kan je je content hierop afstemmen!

Executive Summary

Content marketing en de customer life cycle: matchen ze bij jou?
Om optimaal van je content marketing te profiteren, moet je de customer life cycle van je klanten leren kennen. Stem je content hier vervolgens op af!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *