Content creatie of content curatie: wat is beter voor B2B marketing?

content creatie of content curatie

Content curatie versus content creatieDe topprioriteit voor elke B2B marketeer is uiteraard meer leads en klanten binnenhalen. Dat kan door zelf steeds meer content te creëren, maar evengoed door aan content curatie te doen. Maar welke strategie is nu het meest efficiënt?

Wat is het verschil tussen content creatie en content curatie?

Content creatie is het creëren van nieuwe content, dat spreekt voor zichzelf. Maar wat is eigenlijk content curatie? Content curatie is het gestructureerd verzamelen, filteren, beoordelen, becommentariëren en delen van content. Je hergebruikt content van andere bronnen en maakt een samenvatting van allerlei verschillenden dingen of beoordeelt bepaalde zaken. Vervolgens deel je deze nieuwe informatie met je doelpubliek.

De voordelen van het creëren van originele content

Content creatie is de basis van je content marketing strategie. Originele content trekt immers bezoekers aan, die je vervolgens kan omtoveren in klanten. Zelf content creëren heeft een aantal grote voordelen:

  • Je maakt content die exact aangepast is aan de behoeften en wensen van jouw doelpubliek.
  • Originele content leidt vaker tot conversies en leads.
  • SEO werkt alleen maar goed met content die je zelf maakt. In het geval van content curatie kan je wel een beetje gebruik maken van SEO, maar uiteindelijk zal de persoon of het bedrijf dat de originele content maakte nog steeds de meeste voordelen hebben.
  • Om je goed te positioneren in je vakgebied kan je niet louter steunen op content curatie. Je hebt originele content nodig die bewijst dat jij het beste bedrijf in jouw sector bent en het beste antwoord kan bieden op de problemen en behoeften van je potentiële klanten.
  • Alle content die je zelf maakt is van jou. Je kan hem dus zoveel gebruiken, delen en hergebruiken als je wil, zonder je zorgen te moeten maken over zaken zoals copyright.

Content curatie voor meer conversies

Content curatie, eenvoudig gezegd het delen van content die gemaakt is door anderen, lijkt op het eerste zicht een vreemde manier om meer leads en conversies te genereren. Je wil immers geen potentiële klanten naar de concurrentie sturen.  Toch kan content curatie erg nuttig zijn, als je er correct gebruik van maakt dan toch!

Ten eerste is het heel belangrijk om te begrijpen dat content curatie niet hetzelfde is als een interessant artikel retweeten. Het is de bedoeling dat je een eigen twist geeft aan de content van anderen, om deze zo interessant te maken voor je doelgroep.  Met onderstaande tips slaag je er zeker in.

  • Maak een wekelijkse of maandelijkse video, blogpost, podcast, …. die een samenvatting geeft van het belangrijkste dat er in die periode gebeurde in jouw vakgebied. Zo maak je van jouw website een interessante plaats voor alle professionals om op de hoogte te blijven, en leid je ze dus in jouw richting.
  • Een blog post of studie gevonden die relevant is voor je doelpubliek? Maak er dan een samenvatting van waarin je de belangrijkste zaken vermeldt, en geef meteen ook je eigen mening.
  • Een content curatie samenwerking kan nuttig zijn. In dat geval maak je afspraken rond het cureren van elkaars content.

Content curatie is minder tijdrovend dan creatie. Gebruik het dus om top-of-mind te blijven bij je doelpubliek wanneer je weinig tijd hebt, maar blijf tegelijkertijd ook voldoende investeren in originele content. Content curatie en content creatie zijn beide goede strategieën, ook voor de B2B markt, en worden best gelijktijdig gebruikt omdat ze elkaar perfect aanvullen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *