Content creatie: 3 slinkse manieren om met de aandacht te gaan lopen

content creation

content creatieTerwijl je vóór het internettijdperk met een megafoon de barricades op moest om de aandacht op te eisen, gaat het er vandaag veel subtieler aan toe. Bij online content creatie is het niet de grootste roeper die wint, maar diegene die erin slaagt om relevante content overzichtelijk én origineel te brengen. Met deze slinkse tips zal je de strijd om lezersaandacht definitief beslechten.

1. Een leuke headline als lokaas

Het onlinepubliek heeft veel haast en weinig geduld. Om te weten of je artikel de moeite loont, gaat de lezer je tekst eerst vluchtig scannen. Hij bekijkt de eerste lijnen van de intro en keurt de headlines. Zijn die saai en ongeïnspireerd? Dan kan je er gif op innemen dat de lezer je blogartikel meteen wegklikt. Wie wil vermijden dat content creatie pure tijdverspilling is, bedenkt dus maar beter leuke en verrassende headlines. Doe de bezoeker van je blog of website luidop denken: “Dit wil ik lezen!”

Een goeie headline speelt in op de menselijke psychologie en roept emoties op zoals bezorgdheid, sympathie, vreugde, verdriet en verlangen. Belangrijke ingrediënten voor een goeie headline zijn dan ook nummersadjectievenbelofteshumorverrassing,… Ze zuigen de lezer in de tekst én zorgen ervoor dat hij blijft.

2. Originele foto’s: boter bij de vis

content creatieNiet alleen de kwaliteit van de headlines bepaalt welke blogger met de meeste aandacht gaat lopen, voor effectieve content creatie is de fotoselectie minstens even belangrijk. Kies beelden die verbazen, betoveren of een glimlach op het gezicht van de lezer toveren. Opgelet: selecteer alleen foto’s met een duidelijk link naar de inhoud van je artikel.

Tip: Het beeld hoeft niet altijd een foto te zijn. Een verhelderende infografiek is altijd een meerwaarde!

3. Meten en optimaliseren

Het gedrag van internetlezers valt nooit volledig te voorspellen. Misschien vind jij je titel fantastisch maar denkt de online community daar duidelijk anders over. Gelukkig heb je met online content creatie het voordeel dat je alles kan metenanalyseren en optimaliseren. Als je merkt dat een bepaald artikel niet aanslaat, bedenk dan andere headlines en zorg voor andere foto’s. Of misschien kan je bepaalde boodschappen wat gevatter formuleren? De aandacht van het online lezerspubliek krijg je namelijk niet in de schoot geworpen, die moet je elke dag opnieuw verdienen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *