De kracht van content marketing? Commerciële doelstellingen!

commerciële doelstellingen

Voor elke vorm van content geldt: alvorens je die op het web wil verspreiden als een fles in de zee, moet je eerst nadenken over de mogelijke gevolgen voor je bedrijf. Meer dan ooit is het belangrijk om commerciële doelstellingen op te stellen en die in lijn te brengen met je marketingdoelstellingen.

Hoe kun je je verkoop verbeteren? Op welk doelpubliek moet je mikken? Er zijn heel wat vragen waar content marketing een antwoord op moet goed bieden. Gelukkig kun je tegenwoordig online steeds meer monitoren en meten.

Laat je niet meeslepen door de nieuwste marketingtrends

Heel wat mensen zijn altijd enthousiast om sociale media te gebruiken. Ze hebben bijvoorbeeld Twitter of Instagram ontdekt en beelden zich in dat ze al meteen met hun eerste post voor beroering zullen zorgen. Laat het duidelijk zijn: de zaken op die manier aanpakken is geen goed idee. Je moet eerst het medium leren kennen en nagaan of je er jouw doelpubliek mee kunt bereiken.

Laat ons het voorbeeld nemen van een onderneming die materiaal voor muurisolatie verkoopt. Zo’n bedrijf heeft er geen baat bij om te communiceren via Snapchat. Voor een frisdrankmerk is dat helemaal anders. Die kunnen daar makkelijk hun doelpubliek bereiken. Een ander voorbeeld: Pinterest is totaal ongeschikt voor een verzekeringsfirma, maar voor een modemagazine biedt het heel wat mogelijkheden.

Blind de nieuwste trends volgen lijkt dan wel aantrekkelijk, verstandig is het niet. Sociale media moeten op het juiste moment hun plaats vinden in je strategie.

Sociale media moeten op het juiste moment hun plaats vinden in je strategie.

Click to tweet!

Hoe bepaal je je objectieven?

Om je objectieven te bepalen, volstaat het om je situatie te analyseren en daar je financiële behoeften uit af te leiden.

  • Wil je het aantal verkopen doen stijgen?
  • Wil je aan branding doen, je merk maximaal in de kijker plaatsen en buzz creëren met een videofilmpje?
  • Wil je meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief en zo meer contactgegevens en e-mailadressen verzamelen?
  • Of is het eerder je bedoeling om meer mensen naar je verkooppunten te lokken?

Zodra je dat bepaald hebt, zal het veel makkelijker zijn om ook de doelstellingen voor je content marketing vast te leggen.

Als je bijvoorbeeld de verkoop wil stimuleren, moet je nagaan hoeveel extra leads je daarvoor nodig hebt. Het aantal leads bepaal je dus in functie van je verkoopdoelstellingen. Het aantal leads zal op hun beurt bepalen hoeveel bezoekers je website moet lokken. En dat bepaalt dan weer mee hoe je je marketingbudget strategisch verdeelt over de verschillende kanalen en tools. Zo kun je achterhalen of je meer content nodig hebt, meer intentmarketing, meer SEO en/of SEA.

Marketingtools efficiënt inzetten: een heuse stiel!

Dan volgt het cruciale moment tijdens de voorbereiding van je contentmarketingstrategie. Je weet nu namelijk perfect in welke fase van de funnel je je bevindt.

Als je aan branding wil doen, volstaan content marketing en het displaynetwerk van Google. Wil je meer leads genereren, gebruik dan intentmarketing, SEA en/of affiliate marketing. Voor e-commerce is remarketing een beproefde techniek. Daarbij volstaat het om je te richten op mensen die je site al bezocht hebben of – nog beter – die al producten in hun mandje gezet hebben, maar de aankoop niet voltooid hebben.

Think S.M.A.R.T.

Weet je nog aan welke criteria je doelstellingen moeten voldoen? Een eenvoudige vuistregel: ze moeten S.M.A.R.T. zijn:

  • Specific: wees altijd zo precies mogelijk. Mik op een welomlijnd doelpubliek voor meer kans op een goede ROI.
  • Measurable: zorg ervoor dat je objectieven meetbaar zijn voor latere analyse.
  • Attainable: houd de voeten op de grond en kies altijd voor haalbare doelstellingen.
  • Relevant: vermijd schouderophalen bij je publiek, maar breng inhoud waar ze werkelijk iets aan hebben.
  • Time based: leg doelstellingen vast voor de korte en de middellange termijn. Dat maakt het mogelijk om nog bij te sturen of om later nieuwe mogelijkheden te ontdekken.

Specific + Measurable + Attainable + Relevant + Time based = S.M.A.R.T.

Click to tweet!

Welk soort content je ook aanbiedt, vergeet zeker geen call-to-action. Dat is namelijk de sleutel om ook je commerciële doelstellingen te bereiken.

Executive Summary

Om via content marketing resultaten te halen, moet je nadenken over de gevolgen voor je bedrijf. Het is dan ook belangrijk om contentmarketingdoelstellingen op te stellen in lijn met je commerciële doelstellingen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *