Center Parcs laat klanten brochure samenstellen

Center Parcs heeft voor het eerst in haar bestaan een brochure volledig laten samenstellen door klanten. Daarmee beweert het bedrijf niet alleen dat het de input van de klanten belangrijk vindt. Center Parcs gebruikt hun feedback ook effectief. Een mooi staaltje van user generated content die focust op authenticiteit en echte mensen. De gasten van Center Parcs was al heel actief op het gebied van social media, conversation management en de dialoog aangaan met de klant. Nu is het nog een stap verder gegaan. Een case die de moeite vormt om dieper op in te gaan!

Ieder jaar lanceert Center Parcs eind december een nieuwe brochure. Tot nog toe werd de brochure altijd samengesteld door het marketing-team in samenwerking met het creatieve bureau Duval Guillaume. De meeste bedrijven gaan zo te werk en komen met een dikwijls afgelikte en trendy resultaat op de proppen. Center Parcs gooide het dit jaar over een andere boeg en trok volop de kaart van de gasten om zijn marketing-beleid gestalte te geven. Een gedurfde keuze, niet alleen vanuit strategisch oogpunt maar ook op het gebied van praktische organisatie.

Rol marketeers verandert drastisch

Het nieuwe proces vergde een hele andere aanpak door de marketing medewerkers die hun project voor het grootste deel uit handen moesten geven en eigenlijk alleen nog maar als een soort van begeleiders fungeerden. In het verleden heeft Center Parcs de naam van een nieuwe attractie al eens door klanten laten kiezen. Er werd een wedstrijd uitgeschreven en het voorstel met de meeste achter zijn naam won het pleit. Als marketeer kan je dan alleen maar toekijken en hopen op een goede afloop.

Co-creatie met de gasten

Center Parcs lanceerde om te beginnen een oproep om deel te nemen aan het project. Meer dan 600 gezinnen hadden daar wel oren naar en vulden het motivatieformulier in. Center Parcs maakte een selectie en heeft ervoor gezorgd dat het profiel van de gezinnen past bij de sfeer en de doelgroep van het park. De uitverkorenen werden uitgenodigd en kregen een briefing van de mensen van Duval Guillaume. Ze moesten er vooral rekening mee houden dat in de brochure niet zozeer hun persoonlijke mening aan bod moest komen. De brochure wordt gemaakt voor de 2 miljoen gasten van Center Parcs!

De volgende stap was de uitwerking van de brochure. De gasten konden de unieke eigenschappen van het park aangeven en de beste foto’s uitkiezen. De input van de bezoekers ging heel ver. Na afloop verklaarde de marketingdirecteur van Center Parcs dat het marketing team zelf zo’n 80% van de brochure anders had ingevuld. Toch werd er niet van de ingeslagen weg afgeweken. Na de samenstelling is er dan ook geen eindredactie gebeurd.

Facebook-fans kiezen cover

Voor de cover hadden de gasten een eerste keuze gemaakt, maar het finale oordeel was aan de Facebook-fans. Verder konden alle medewerkers van Center Parcs hun favoriete cover kiezen. Uit de resultaten bleek dat er grote verschillen waren per land. Center Parcs besloot dan ook om voor het eerst de cover per land aan te passen. Een slimme beslissing die nogmaals het belang van de input van de consument aantoont!

De ervaring was over de hele lijn positief voor Center Parcs. Er werd als beslist om het concept volgend jaar te herhalen!

Executive Summary

Bungalowgigant trekt volop de kaart van user generated content
Marketing focus op relevantie, authenticiteit en geloofwaardigheid

2 Comments

  1. Harvey

    6 months ago

    I always used to study piece of writing in news papers but now as I am a user of internet so from now I am using net for
    articles or reviews, thanks to web.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *