We lezen anders – moeten we nu ook anders schrijven?

Content marketing anders schrijven

Jij, beste lezer, bent ongeduldig en veeleisend. Je wil nú meteen weten of dit artikel jou iets te bieden heeft. De dag telt maar zoveel uren en je wil je tijd graag goed besteden. Als content marketeers moeten wij ons aanpassen aan die manier van lezen, die veel vluchtiger is dan de manier waarop je een boek leest. Lees hier hoe we dat concreet aanpakken.

Niet zoals een boek

Je hebt er een lange dag opzitten. Je beslist om er een zalig ontspannende avond van te maken. Je nestelt je in de sofa en trekt een dekentje over je heen. Naast jou, in het warme licht van de leeslamp, staat een dampende mok chocolademelk. Je sluit je af van de buitenwereld en slaat een boek open.

Het eerste hoofdstuk van je non-fictieboek begint met een inspirerend citaat. Dan volgt een persoonlijke anekdote, of misschien wel een filosofische uiteenzetting, waarmee de auteur het onderwerp op een interessante manier wil benaderen. Pas enkele pagina’s verder begint de auteur zijn of haar relevante informatie met jou te delen.

Lezen 2.0: ongeduldige meerwaardezoekers

Probeer je nu eens voor te stellen hoe dit scenario er op het internet aan toegaat. Je zit achter de computer, klikt op een intrigerend verhaal in je Facebookfeed en opent een webpagina. Je scant vluchtig de titel, de eerste zin en de afbeelding. Je hersenen antwoorden razendsnel op vragen als: Is dit interessant? Wil ik het lezen? Hoe lang zal dat duren?

Als de online content niet meteen weet te overtuigen, is de ‘lezer’ ervandoor. Internetlezers nestelen zich namelijk niet in de zetel. Ze zijn op zoek naar snelle, zinvolle informatie. Ze zijn zich pijnlijk bewust van het overaanbod aan informatie en activiteiten en willen daarom meteen weten of het artikel hun aandacht waard is.

De nieuwe leesmethode is niet slechter of beter dan de oude, ze is gewoon anders.

Click to tweet!

Anders gaan schrijven voor het internet

Onze veranderende leesstrategie of contentconsumptie – om het met een neologisme te zeggen – doet ons noodgedwongen stilstaan bij de manier waarop we content produceren. De nieuwe leesmethode is niet slechter of beter dan de manier waarop we een non-fictieboek lezen, ze is gewoon anders. En daar moeten content marketeers zich aan aanpassen.

Hoe wij dat doen? Door inspirerende teksten te schrijven die de lezer een meerwaarde bieden, en die dat van in het begin duidelijk maken. Deze elementen zijn alvast onmisbaar voor goeie online content die ongeduldige lezers meteen bij de kraag vat:

Onweerstaanbare titels

Een prikkelende titel in een duidelijk en voldoende groot lettertype is onontbeerlijk om je lezer tot lezen uit te nodigen. De titel is tenslotte een van de weinige stukjes tekst die je bezoeker scant om te bepalen of het artikel hem interesseert. Ga voor een gedurfde stelling of een concrete belofte. Het mag enigszins sensationeel, maar schrik de lezer ook niet af met een té commerciële instelling.

Laat je lezers verder lezen

Je titel boeide, de internetgebruikers klikten op de link en ze stromen nu binnen op je website. Hun blik dwaalt vluchtig over je content. Jouw uitdaging is duidelijk: zorg dat ze aan het lezen slaan. Dat doe je met een meeslepende inleiding. Onthoud hier vooral dat je géén boek schrijft. Voor een lang en gedetailleerd persoonlijk verhaal om je lezer op te warmen is hier geen plaats. Je wil je lezer daarentegen meteen de kern van je artikel meegeven. Maar je moet hem er eveneens van overtuigen dat er méér is, en dat hij maar beter verder leest. Een vraag die rechtstreeks betrekking heeft op de lezer en een duidelijke belofte zijn standaard onderdelen van een degelijke inleiding.

Ondertitels, vette woorden en andere lay-outtips

Leid je lezers vervolgens door het artikel met aantrekkelijke ondertitels, relatief korte paragrafen en de juiste hoeveelheid vette woorden. Zo is je ongeduldige lezer ook in staat het artikel diagonaal te lezen. Als jij de vette woorden en gelinkte woorden goed kiest, slaag je er alsnog in je boodschap over te brengen én de lezers te converteren.

Een zinvolle en activerende afsluiting

Als activeren en converteren de bedoeling is van je artikel, sluit je het best af met een call-to-action die naadloos aansluit op je artikel, die een meerwaarde biedt aan je lezer én die de onderneming uiteraard ook iets oplevert. Hoewel sommige marketeers afstappen van de call-to-action, zweren de meeste nog steeds bij een goede slotparagraaf die ergens toe aanzet. En daar is – vanuit het perspectief van de veranderende manier van lezen – ook een goeie reden voor. Een lezer die het tot het einde volhoudt, is namelijk al bereid om wat van zijn tijd te investeren in het onderwerp. Laat die kans niet onbenut en gids je geëngageerde lezer naar de volgende stap, zoals je producten verkennen.

 

Executive Summary

Jij, beste lezer, bent ongeduldig en veeleisend. Je wil nú meteen weten of dit artikel jou iets te bieden heeft. De dag telt maar zoveel uren en je wil je tijd graag goed besteden. Als content marketeers moeten wij ons aanpassen aan die vluchtige manier van lezen.

1 Comment

  1. I’m impressed, I must say. Actually rarely do I experience a website that’s both educative and entertaining, and I want to inform you, you’ve hit the nail
    to the head.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *