5 tips voor betere blogtitels, en meer bezoekers!

Het is niet eenvoudig om een goede blogpost te schrijven. Heel wat aspecten moeten juist zitten: het onderwerp, de schrijfstijl, kortom de algemene kwaliteit van het artikel. Maar niets is zo belangrijk als de headline, de titel van het artikel. De titel zal immers bepalen of mensen effectief je artikel zullen lezen.

Je schrijft je titel niet alleen om mensen aan te zetten het artikel te lezen, je schrijft daarnaast ook voor zoekmachines. Ook zoekmachines leveren immers een groot deel van de bezoekers op je blogpost. Je titel moet aan zoekmachines duidelijk maken waarover de blogpost gaat, en voor welk zoekwoord je hoog wil ranken.

Blogtitels schrijven die zowel aantrekkelijk zijn voor bezoekers als voor zoekmachines is niet eenvoudig, maar deze 5 tips kunnen je alvast op weg helpen.

Headlines bestuderen

Om echt een goede headline te kunnen herkennen, moet je eerst wat studie uitoefenen. Onderzoek bijvoorbeeld eerst waar je zelf zoals op klikt. Google biedt je de mogelijkheid om al je vroegere zoekopdrachten terug op te vragen. Door dit te doen, kan je bestuderen waar je in het verleden zelf op geklikt hebt.

Zet je in het standpunt van de lezer

Om een titel te schrijven waar je lezer op moet klikken, moet je eerst weten waar je lezer naar op zoek is. Zet jezelf in het standpunt van de lezer, zodat je te weten komt wat belangrijk is in de titel. Wie zijn je lezers? En vooral, waar zijn ze naar op zoek?

Bepaal de belangrijkste zoekwoorden

Nu is het tijd om de belangrijkste zoekwoorden te bepalen. Hier bestaan natuurlijk heel wat manieren voor, maar de belangrijkste zijn ongetwijfeld de Keyword Tool en de Google Suggest feature. Met deze tools kan je je aantal zoekwoorden verfijnen, en eventueel andere zoekwoorden vinden, waar je zelf nog niet bent opgekomen.

Herschrijf je titel minstens 3 keer

Vaak steken we heel wat tijd in een blogpost, maar vergeten we de nodige aandacht te besteden aan de titel. Door drie verschillende versies van headlines te schrijven, zullen we de kwaliteit van de titel kunnen verhogen. Door 3 verschillende titels te schrijven, dwingen we onszelf om van de gebruikelijke paden af te stappen, en onze grenzen te verleggen.

A/B testen via Twitter en email

Je kan twee headlines tegen elkaar aftesten door beide versies te gebruiken in een newsletter of op Twitter. Door de respons die je op beide versies krijgt, kan je makkelijk zien welke versie het beste aanslaat bij je gebruikers. Uit de resultaten kan je leren met het oog op een volgende blogpost.

Executive Summary

Betere titels schrijven?
De titel is één van de belangrijkste aspecten van een blogpost. Vind hier 5 tips voor het schrijven van een betere blogtitel.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *