5 stappen voor een natuurlijke linkbuilding

linkbuilding-300x200Linkbuilding is een veel besproken begrip dat de laatste maanden veel aan bod komt binnen de online marketing wereld. Door de constante focus op kwalitatieve zoekresultaten straft Google meer en meer elke vorm van kunstmatige linkbuilding af. Deze verandering impliceert een duidelijk switch bij online marketeers. Het opbouwen van natuurlijke links is dus de boodschap. Maar hoe verdien je nu die kostbare links?

1. Start met een analyse van je webpagina

De eerste stap is het analyseren van je webpagina tegenover relevante concurrenten. Het eenvoudigste is het gebruik van Open Site Explorer. Vergelijk de links die je tot hiertoe al verdiend hebt met die van je voornaamste concurrenten. Je krijgt op deze manier een eerste inzicht over de personen of organisaties die je content interessant vinden om te delen of om naar te verwijzen. Neem deze inzichten mee naar de tweede fase.

2. Identificeer je doelpubliek

Zoals we vorige week hebben besproken, is de kennis van je doelgroep een belangrijke vereiste om een doelgerichte contentmarketing op te bouwen. Om natuurlijke links te verdienen, hoef je de content uiteraard af te stemmen op je doelpubliek. Zo wordt de content relevant en vooral interessant voor je lezers. Ontwikkel verschillende persona’s om je doelpubliek zo correct mogelijk te omschrijven. Doelgroepen kunnen zowel bedrijven, consumenten als themawebsites zijn.

3. Creëer kwalitatieve en ‘engaging’ content

Je hebt in de eerste twee fases al een overzicht opgebouwd van de doelgroep voor je contentmarketing. In de derde fase ga je nu content creëren op maat van deze doelgroep. Een veel voorkomende fout is het onderschatten van de nodigde tijd. Indien je binnen de onderneming niet de ruimte of tijd vrij krijgt, zoek dan een externe partner die de content voor jou kan verzorgen en opvolgen. Zo voorkom je dat de contentstrategie ergens onderweg stil valt.

Content marketing is een klus van lange adem en vereist doorzettingsvermogen. Hoe meer werk je in een artikel steekt, hoe meer links je (waarschijnlijk) zal verdienen. Er zijn natuurlijk meer factoren die de verwijzingen naar je artikel zullen beïnvloeden (zoals kwaliteit, uniekheid, structuur van je artikel). Maar neem dit standpunt alvast als basis voor je artikels. Werk steeds rond een bepaald zoekwoord. Populaire zoekwoorden genereren meer traffic en worden zo sneller opgepikt door bloggers of journalisten. Te generieke zoekwoorden zijn dan weer iets moeilijker om goed op te scoren, probeer daarom per artikel iets specifieker te gaan.

4. Laat de content het werk doen

Eens je een tijdje aan het schrijven bent, zal kwalitatieve content zijn eigen links gaan creëren. Bloggers, journalisten of andere geïnteresseerden pikken de content op en gaan ze – indien relevant – verder verspreiden. Je natuurlijk linkbuilding gaat van start en zal de zoekresultaten positief gaan beïnvloeden. Je klimt stelselmatig op binnen de zoekresultaten!

5. Analyseer het succes van je content

Blijven leren van de content die je creëert is een belangrijke sleutel tot succes. Naar verloop van tijd krijg je een idee van de thema’s of topic’s die aanslaan. Leer hieruit! Stel een contentkalender op waar je een overzicht maakt van welke content je wanneer publiceert. Zo krijg je een evenwichtige verdeling van de goed scorende content.

Om natuurlijke links te verdienen, moeten bedrijven hun focus gaan verleggen van puur commerciële webpagina’s naar kwalitatieve content, die voor de lezer ook werkelijk een interessante bijdrage levert. Elke investering in kwalitatieve content creëert een opportuniteit om een natuurlijke, organische link op lange termijn te verdienen. Omhels dit principe en verzeker zo je succes op lange termijn!

Bron: searchenginejournal.com

Executive Summary

Hoe kostbare links verdienen?
Door de constante focus op kwalitatieve zoekresultaten straft Google meer en meer elke vorm van kunstmatige linkbuilding af. Deze verandering impliceert een duidelijk switch bij online marketeers. Het creëren van natuurlijke links is dus de boodschap. Maar hoe verdien je nu die kostbare links?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *