Onlyhumans

Content marketingDigitale marketing trendsOnline marketingMeer topics Online marketing trends

11.09.2014 - Content

5 digitale marketing trends in 2015

Digitale marketing is een vakgebied dat voortdurend evolueert. Je blijft best steeds op de hoogte van de laatste nieuwigheden. Ontdek hieronder vijf digitale marketing trends voor 2015 waarop je je nu al kan voorbereiden.

1. Content marketing wordt nog belangrijker

Digital storytelling’ blijft ook in 2015 een belangrijk onderdeel van digitale marketing. Marketeers moeten tegenwoordig copywriters zijn. Het gaat net als dit jaar niet meer enkel om verkopen. Ook je (toekomstige) klanten engageren en hen voldoende informatie verschaffen, is belangrijk. Dit kan je doen door relevante content te bieden. Bij content marketing hoort het schrijven van blogartikels, maar ook bijvoorbeeld het beantwoorden van vragen maakt hier deel van uit.

 

2. Bied relevantie aan je (toekomstige) klanten

Ook in 2015 is meerwaarde bieden aan je consumenten een must. Zo moet je de gebruikerservaring verbeteren op de verschillende kanalen. Een volledige integratie van de verschillende platformen zoals social media, mobiel en advertenties, zullen we niet direct overal zien. Één gebruikerservaring aan je klanten bieden door hun acties op de verschillende schermen en kanalen te laten samenwerken, is wel mogelijk. Een consument die bijvoorbeeld een aankoop begint op een bepaald toestel zou zijn aankoop moeten kunnen voortzetten op een ander toestel.

Om de relevantie te verhogen, is het ook interessant om de platformen waarop je aanwezig bent te evalueren. Bekijk opnieuw of je je op de juiste platformen bevindt en hier relevantie biedt aan je lezers/klanten. Meet ook je impact op de verschillende platformen.

 

3. Onderhoud je communities

Hierbij is het ook aan te raden om je doelgroep te bekijken en te evalueren. Pas je doelgroep indien nodig aan. Daarnaast moet je je klanten leren kennen en meer over hen te weten komen. Hoe meer informatie je over hen hebt, hoe relevanter je kan zijn en hoe meer waarde je kan bieden.

Bouw communities of onderhoud ze indien je er al één hebt. Vraag je doelpubliek naar hun mening over je producten of diensten. Je moet je klanten hier ook engageren. Op die manier maak je er loyale klanten van. Door de interactie zorg je ervoor dat je merk menselijker wordt.

Naast ‘digital storytelling’ wint ook ‘visual storytelling’ steeds meer aan belang. Visuele content valt niet alleen meer op, het engageert ook de mensen in je communities meer.

 

4. Je consumenten bevinden zich mobiel, jij dus ook

Steeds meer mensen hebben een smartphone. Marketeers moeten hier rekening mee houden en hierop inspelen. Zorg ervoor dat je website aangepast is aan de mobiele surfer. Om de site perfect mobiel te kunnen ervaren, kan je je websiteresponsive maken waarbij de pagina’s zich aan de grootte van het scherm aanpassen. Je call-to-actionknoppen moeten ook mobiel duidelijk zijn. In 2015 kan mobiel de ideale link zijn tussen online en offline marketing. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat je een radiospot op je smartphone hoort en hierop onmiddellijk kan reageren zonder zelf de naam van het bedrijf in Google op te zoeken.

 

5. Draagbare technologie

Dit jaar werd er al veel gesproken over ‘augmented reality’ en draagbare technologie. Iedereen heeft tegenwoordig wel al van Google Glass gehoord en de mogelijkheid die het biedt om bovenop de realiteit items te zien uit de digitale wereld. Elementen zoals deze brillen of horloges zijn echter nog niet voor iedereen beschikbaar. Als ze mainstream worden, dan kunnen er ook marketingapplicaties aan gekoppeld worden. Er ligt in dit domein dus nog veel potentieel. De vraag is alleen hoe lang het nog zal duren vooraleer het door meer mensen gebruikt wordt.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans