5 digitale marketing trends in 2015

online marketing-trends

Digitale marketing is een vakgebied dat voortdurend evolueert. Je blijft best steeds op de hoogte van de laatste nieuwigheden. Ontdek hieronder vijf digitale marketing trends voor 2015 waarop je je nu al kan voorbereiden.

1. Content marketing wordt nog belangrijker

Digital storytelling’ blijft ook in 2015 een belangrijk onderdeel van digitale marketing. Marketeers moeten tegenwoordig copywriters zijn. Het gaat net als dit jaar niet meer enkel om verkopen. Ook je (toekomstige) klanten engageren en hen voldoende informatie verschaffen, is belangrijk. Dit kan je doen door relevante content te bieden. Bij content marketing hoort het schrijven van blogartikels, maar ook bijvoorbeeld het beantwoorden van vragen maakt hier deel van uit.

2. Bied relevantie aan je (toekomstige) klanten

Ook in 2015 is meerwaarde bieden aan je consumenten een must. Zo moet je de gebruikerservaring verbeteren op de verschillende kanalen. Een volledige integratie van de verschillende platformen zoals social media, mobiel en advertenties, zullen we niet direct overal zien. Één gebruikerservaring aan je klanten bieden door hun acties op de verschillende schermen en kanalen te laten samenwerken, is wel mogelijk. Een consument die bijvoorbeeld een aankoop begint op een bepaald toestel zou zijn aankoop moeten kunnen voortzetten op een ander toestel.

Om de relevantie te verhogen, is het ook interessant om de platformen waarop je aanwezig bent te evalueren. Bekijk opnieuw of je je op de juiste platformen bevindt en hier relevantie biedt aan je lezers/klanten. Meet ook je impact op de verschillende platformen.

3. Onderhoud je communities

Hierbij is het ook aan te raden om je doelgroep te bekijken en te evalueren. Pas je doelgroep indien nodig aan. Daarnaast moet je je klanten leren kennen en meer over hen te weten komen. Hoe meer informatie je over hen hebt, hoe relevanter je kan zijn en hoe meer waarde je kan bieden.

Bouw communities of onderhoud ze indien je er al één hebt. Vraag je doelpubliek naar hun mening over je producten of diensten. Je moet je klanten hier ook engageren. Op die manier maak je er loyale klanten van. Door de interactie zorg je ervoor dat je merk menselijker wordt.

Naast ‘digital storytelling’ wint ook ‘visual storytelling’ steeds meer aan belang. Visuele content valt niet alleen meer op, het engageert ook de mensen in je communities meer.

4. Je consumenten bevinden zich mobiel, jij dus ook

Steeds meer mensen hebben een smartphone. Marketeers moeten hier rekening mee houden en hierop inspelen. Zorg ervoor dat je website aangepast is aan de mobiele surfer. Om de site perfect mobiel te kunnen ervaren, kan je je websiteresponsive maken waarbij de pagina’s zich aan de grootte van het scherm aanpassen. Je call-to-actionknoppen moeten ook mobiel duidelijk zijn. In 2015 kan mobiel de ideale link zijn tussen online en offline marketing. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat je een radiospot op je smartphone hoort en hierop onmiddellijk kan reageren zonder zelf de naam van het bedrijf in Google op te zoeken.

5. Draagbare technologie

Dit jaar werd er al veel gesproken over ‘augmented reality’ en draagbare technologie. Iedereen heeft tegenwoordig wel al van Google Glass gehoord en de mogelijkheid die het biedt om bovenop de realiteit items te zien uit de digitale wereld. Elementen zoals deze brillen of horloges zijn echter nog niet voor iedereen beschikbaar. Als ze mainstream worden, dan kunnen er ook marketingapplicaties aan gekoppeld worden. Er ligt in dit domein dus nog veel potentieel. De vraag is alleen hoe lang het nog zal duren vooraleer het door meer mensen gebruikt wordt.

Executive Summary

Content marketing blijft ook in 2015 een belangrijk aspect. Hierbij moet je je klanten engageren en hen relevante content voorschotelen. Daarnaast wordt ook mobiel steeds belangrijker. Speel hier dus op in!

5 Comments

  1. Johan Simon

    4 months ago

    #1 is een trend, … al een tijdje
    #2 is een goed bedoelde tip
    #3 pas je doelgroep indien nodig aan?! Huh?
    #4 ach ja, de good old smartphone…
    #5 way beyond 2015!

    Sorry Sigrid en Michel, ik vind het niet zo’n sterke blog. De enige trend voor 2015 die ik erin bespeur is dat online marketeers vooral veel ‘moeten’.

  2. Michel

    4 months ago

    Hallo Johan,

    Bedankt voor je bijdrage.

    Mvg,

    Michel

  3. Johan Simon

    4 months ago

    Hoi Michel,

    Ik was wellicht wat kort door de bocht. Je blog prikkelt me wel en roept vragen op.

    Over cotentmarketing. Zie je trends in inhoud? Wat waardeert de consument? Raken we al wat meer gewend aan ‘sluikreclame’ of willen we content puur commercievrij?

    Over relevantie. Heb je tips over hoe je onderzoekt wat relevante platform zijn? Waar en hoe vind ik ze?

    Over communitys en engagement. Heb je concrete praktijkvoorbeelden van organisaties die succesvolle manieren hebben om klanten (online) te binden? Ik ben ook benieuwd welke waarde een community voor de doelgroep kan hebben? Heb je daar best practices van. En hoe beloon je ze daar voor?

    Kortom: ik lees graag meer van je!

    Groet, Johan

  4. Michel

    4 months ago

    Hallo Johan,

    Bedankt voor je suggesties, we zullen enkele van deze onderwerpen zeker opnemen in onze volgende artikelen. To be continued!

    Mvg,

    Michel




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *