Native advertising: wat en hoe?
Verras lezers met boeiende content, waarbij het niet uitmaakt of die van een merk afkomstig is
Native advertising betekent dat advertenties perfect aansluiten bij de omgeving waarin ze te zien zijn. Ze nemen het design en de look & feel van gewone content op een bepaalde website over en bieden dezelfde user experience en kwaliteit. Meer uitleg over native advertising en enkele boeiende cijfers kan je hier vinden.
Hoe pak je een native advertising campagne aan, zodat deze de gewenste resultaten oplevert? Deze 15 tips zetten je alvast op weg.
1. Vind een evenwicht tussen content en marketing
Het vinden van het juiste evenwicht tussen sterke content en je marketingboodschap is essentieel. Native ads staan immers tussen gewone content en moeten dus ten minste dezelfde kwaliteit bieden om aantrekkelijk genoeg te zijn. Zo worden ze gelezen en gedeeld. Langs de andere kant moet de boodschap die je wil uitdragen ook duidelijk, maar niet storend zijn. Vermijd hard selling en verwerk je boodschap in creatieve en kwaliteitsvolle content.
2. Native ads en platform vormen één geheel
Het platform waarop je native ads te zien zijn, is heel belangrijk. De kracht van native advertising is immers dat de advertentie de stijl van de website volledig overneemt, qua zowel content, design als look & feel. De advertentie dient volledig geïntegreerd te worden in de website, alleen zo zal native advertising effectief werken. Dezelfde advertentie tonen op verschillende websites, zoals bij display advertising en banners, is dus niet meer mogelijk. Native advertising vraagt een grotere inspanning, maar de resultaten zijn dan ook spectaculair.
3. Respecteer je publiek
Native ads hebben meer gemeen met content marketing dan met CPC advertenties, niet alleen op vlak van inhoud maar ook wat betreft KPI’s
Respect voor je publiek is van groot belang. Het is niet de bedoeling om bezoekers ‘erin te luizen’ door hen te laten denken dat ze editoriale content lezen, terwijl ze eigenlijk een native ad aan het bekijken zijn. Het is wel de bedoeling om kwaliteitsvolle en boeiende content te bieden die de lezer echt interesseert. Daarbij maakt het niet uit of die van een merk afkomstig is.
4. Bekijk native advertising als content marketing
Native advertising gaat vooral over degelijke content marketing en minder over puur adverteren. Je kan native advertising bekijken als extra platform (naast je eigen kanalen). Native ads passen zo binnen je content marketing strategie.
Ook wat betreft het meten van succes hebben native advertenties meer overeenkomsten met content marketing dan met gewone, betaalde advertenties. Het effect van native advertising meet je dan ook beter niet in click-throughs, maar wel in tijd gespendeerd op de pagina en engagement zoals shares, likes, aantal terugkerende bezoekers, aantal reacties, enzovoort.
5. Zorg voor een duidelijke strategie
Voor alle verschillende vormen van online marketing, zoals bijvoorbeeld content marketing, zoekmachine marketing en social media marketing is er een vooraf goed uitgedachte strategie nodig. Native advertising is geen uitzondering op die regel. Hou het dus niet bij enkele lukrake pogingen, maar bedenk een échte native advertising strategie. Native advertising heeft immers tijd nodig en een degelijke langetermijnplanning is noodzakelijk.
Nog 10 extra tips voor native ads die écht scoren
Native advertising is een werk van lange adem. Na één native ad hoef je geen spectaculaire resultaten te verwachten. Wanneer mensen vaker boeiende content te zien krijgen, kom je op een positieve manier in de kijker. Nog enkele tips:
- Hou het kort en interessant.
- Vermeld je merk niet te letterlijk, een nuttige link kan wel.
- Gebruik veel foto’s, ze roepen emoties op en spreken mensen aan.
- Zorg voor content die het gevoel van je merk uitstraalt.
- Moedig social sharing aan.
- Zorg voor native ads die ook voor mobile geoptimaliseerd zijn.
- Kies een website die goede mogelijkheden voor native advertisers biedt en tegelijkertijd goed bij je merk past.
- Op sommige websites blijven de native ads staan, ook wanneer ze niet meer extra gepromoot worden. Op die manier genereer je blijvend trafiek naar je eigen website.
- Kijk wat anderen doen en leer hieruit.