Onlyhumans

Content marketingGeïntegreerde advertentiesNative adsMeer topics Native advertising

26.06.2014 - Strategy

15 onmisbare tips voor wie wil starten met native advertising

Native advertising is hot. Bij deze vorm van online adverteren krijgen advertenties dezelfde look & feel als content. Dat maakt dat native advertising een pak effectiever is dan display advertising met banner ads, native ads worden immers 52% vaker bekeken. Maar hoe gebruik je native advertising nu precies in de praktijk? Deze onmisbare tips moet je zeker gelezen hebben!

Je hebt meer kans om een vliegtuigcrash te overleven dan om op een banner ad te klikken. Deze stelling van Solve Media doet heel wat stof opwaaien. Toch is het niet zo ver gezocht. De gemiddelde click through rate van banner ads is immers gedaald tot een schamele 0.1%. Native ads worden echter 52% vaker bekeken dan display advertenties (sharethrough). Een goede reden dus om ermee te starten!

Native advertising: wat en hoe?

Verras lezers met boeiende content, waarbij het niet uitmaakt of die van een merk afkomstig is

Native advertising betekent dat advertenties perfect aansluiten bij de omgeving waarin ze te zien zijn. Ze nemen het design en de look & feel van gewone content op een bepaalde website over en bieden dezelfde user experience en kwaliteit. Meer uitleg over native advertising en enkele boeiende cijfers kan je hier vinden.

Hoe pak je een native advertising campagne aan, zodat deze de gewenste resultaten oplevert? Deze 15 tips zetten je alvast op weg.

 

1.     Vind een evenwicht tussen content en marketing

Het vinden van het juiste evenwicht tussen sterke content en je marketingboodschap is essentieel. Native ads staan immers tussen gewone content en moeten dus ten minste dezelfde kwaliteit bieden om aantrekkelijk genoeg te zijn. Zo worden ze gelezen en gedeeld. Langs de andere kant moet de boodschap die je wil uitdragen ook duidelijk, maar niet storend zijn. Vermijd hard selling en verwerk je boodschap in creatieve en kwaliteitsvolle content.

 

2.     Native ads en platform vormen één geheel

Het platform waarop je native ads te zien zijn, is heel belangrijk. De kracht van native advertising is immers dat de advertentie de stijl van de website volledig overneemt, qua zowel content, design als look & feel. De advertentie dient volledig geïntegreerd te worden in de website, alleen zo zal native advertising effectief werken. Dezelfde advertentie tonen op verschillende websites, zoals bij display advertising en banners, is dus niet meer mogelijk. Native advertising vraagt een grotere inspanning, maar de resultaten zijn dan ook spectaculair.

 

3.     Respecteer je publiek

Native ads hebben meer gemeen met content marketing dan met CPC advertenties, niet alleen op vlak van inhoud maar ook wat betreft KPI’s

Respect voor je publiek is van groot belang. Het is niet de bedoeling om bezoekers ‘erin te luizen’ door hen te laten denken dat ze editoriale content lezen, terwijl ze eigenlijk een native ad aan het bekijken zijn. Het is wel de bedoeling om kwaliteitsvolle en boeiende content te bieden die de lezer echt interesseert. Daarbij maakt het niet uit of die van een merk afkomstig is.

 

4.     Bekijk native advertising als content marketing

Native advertising gaat vooral over degelijke content marketing en minder over puur adverteren. Je kan native advertising bekijken als extra platform (naast je eigen kanalen). Native ads passen zo binnen je content marketing strategie.

Ook wat betreft het meten van succes hebben native advertenties meer overeenkomsten met content marketing dan met gewone, betaalde advertenties. Het effect van native advertising meet je dan ook beter niet in click-throughs, maar wel in tijd gespendeerd op de pagina en engagement zoals shares, likes, aantal terugkerende bezoekers, aantal reacties, enzovoort.

 

5.     Zorg voor een duidelijke strategie

Voor alle verschillende vormen van online marketing, zoals bijvoorbeeld content marketing, zoekmachine marketing en social media marketing is er een vooraf goed uitgedachte strategie nodig. Native advertising is geen uitzondering op die regel. Hou het dus niet bij enkele lukrake pogingen, maar bedenk een échte native advertising strategie. Native advertising heeft immers tijd nodig en een degelijke langetermijnplanning is noodzakelijk.

 

Nog 10 extra tips voor native ads die écht scoren

Native advertising is een werk van lange adem. Na één native ad hoef je geen spectaculaire resultaten te verwachten. Wanneer mensen vaker boeiende content te zien krijgen, kom je op een positieve manier in de kijker. Nog enkele tips:

  • Hou het kort en interessant.
  • Vermeld je merk niet te letterlijk, een nuttige link kan wel.
  • Gebruik veel foto’s, ze roepen emoties op en spreken mensen aan.
  • Zorg voor content die het gevoel van je merk uitstraalt.
  • Moedig social sharing aan.
  • Zorg voor native ads die ook voor mobile geoptimaliseerd zijn.
  • Kies een website die goede mogelijkheden voor native advertisers biedt en tegelijkertijd goed bij je merk past.
  • Op sommige websites blijven de native ads staan, ook wanneer ze niet meer extra gepromoot worden. Op die manier genereer je blijvend trafiek naar je eigen website.
  • Kijk wat anderen doen en leer hieruit.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans