De 7 basiselementen van een succesvol community management

community-management

Online je stem laten horen als merk is vandaag één van de belangrijkste zaken in branding. Community management versterkt namelijk de zichtbaarheid van je bedrijf, zorgt voor meer verkeer op je website en betrekt je klanten. Om een vliegende start te nemen in community management hebben we de 7 basiselementen voor een doeltreffende strategie op een rij gezet.

Waarom community management belangrijk is

Waarom zou je aan community management doen? Heb je daar wel iets aan? Het is enorm belangrijk en wel hierom:

  • Het is de allerbelangrijkste vorm van online branding.
  • Het verhoogt de zichtbaarheid van je bedrijf op de verschillende sociale media.
  • Het zorgt voor meer verkeer op je website (en op je blog).
  • Het betrekt je klanten en zorgt voor meer loyaliteit en engagement.
  • Je bedrijf/merk krijgt een gezicht.
  • Zoekmachines krijgen signalen dat jouw bedrijf belangrijk, populair en autoritair is.

7 basiselementen van community management

1. Weet wat je wil bereiken

Net als in élke marketingstrategie is het belangrijk dat je je doelen definieert. Wil je bijvoorbeeld je Twittervolgers met 50% doen toenemen, dan moet je in je community managementstrategie duidelijk aantonen waarom je dat wil doen en hoe je dat gaat realiseren.

2. Neem niet te veel hooi op je vork

Het is belangrijk dat je weet wat je aankan en daarmee begint. Dat wil zeggen dat je waarschijnlijk kleinschalig start en je gemeenschap stapje per stapje uitbreidt.

3. “That’s dedication”

Je taak als community manager is niet gemakkelijk. Het vraagt namelijk veel aandacht en aanpassingsvermogen. Een gouden tip: zorg dat je altijd beschikbaar bent wanneer dit nodig is! Om het met de woorden van Rachel King, de voormalige Adobe senior community manager te zeggen: “When you’re a community manager, you’re on 24/7. Good or bad, something huge can happen at any time, and when it does, social is the first place it hits”.

4. Enkel als “people person” kan je het maken

Jij bent het gezicht van je merk! Dat wil zeggen dat je gemoedelijk, aanspreekbaar en rationeel bent. Daarnaast moet je steeds bereid zijn om te helpen. Een échte ‘people person’ zijn is dus een must.

5. Meten is weten: zowel bij successen als mislukkingen

We herhalen het tot vervelens toe, maar ‘meten is weten’. Daar kan je niet onderuit. Data tonen je namelijk de reden van een succes of mislukking. Bovendien laten ze toe je community managementstrategie op lange termijn te bepalen.

6. Moedig je publiek aan

Een succesvolle online community bestaat voornamelijk uit user-generated content. Vooraleer je dit kan bereiken, moet je natuurlijk een geëngageerd publiek hebben en ze aanmoedigen om deel te nemen aan ‘het gesprek’. Verleid je publiek dus met vragen die een reactie uitlokken!

7. Storytelling!

Je doelpubliek kan een pittig verhaal altijd smaken. Een aantrekkelijk verhaal zorgt er namelijk voor dat je publiek het plaatje begrijpt. Het geeft een duidelijk beeld van je product, merk of van de situatie. Mensen houden er nu eenmaal van geëntertaind te worden en als je product goed is, vertellen je klanten het verhaal voort!

Executive Summary

Online je stem laten horen als merk is vandaag één van de belangrijkste zaken in branding. Community management versterkt namelijk de zichtbaarheid van je bedrijf, zorgt voor meer verkeer op je website en betrekt je klanten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *