Community marketing: creëer een gevoel van verbondenheid rond je merk

community marketing Community marketing is tegenwoordig een hot topic. Heel wat (grote) merken zetten stappen op dit gebied en slagen erin om campagnes uit te werken die hun doel niet missen. Een community creëren gaat in de eerste plaats over een gevoel van verbondenheid dat gelijkgestemden rond je merk verzamelt. Het is eerder een niet tastbaar gegeven dat moeilijk voorspelbaar is. Daarom is het ook niet altijd even gemakkelijk om van community marketing een succes te maken en zijn sommige bedrijven eerder terughoudend om de stap te zetten. Maar dat het een voltreffer kan zijn, staat als een paal boven water.

Het community-gevoel van Tomorrowland

De marketing van festivals zijn treffende voorbeelden van community marketing. Tomorrowland slaagt er bijvoorbeeld als geen ander in om verbondenheid en een gevoel van happiness in het leven te roepen. Het community-gevoel is ongetwijfeld een van de voornaamste succesfactoren. De initiatiefnemers stellen dan ook alles in het werk om dat te bewerkstelligen. In alle campagnes, acties en tijdens het festival wordt het gevoel opgeroepen. De podia, de aankleding, de elfjes, de Dreamville camping,… Werkelijk alles wordt in het werk gesteld om van het festival een onvergetelijke belevenis te maken. En die strategie wordt ook volop toegepast in de marketing-acties. Zo wordt Tomorrowland niet alleen een sterk merk, maar ook een beweging waartoe mensen willen behoren.

Het gevoel van awesomeness

community marketing tipsCoca-Cola is ook succesvol op het gebied van community marketing (onder meer met de Share a Coke actie). Ook bijvoorbeeld Nespresso slaagt erin om een gevoel op te roepen waar je wil bij horen. En misschien wel het voorbeeld bij uitstek is Apple, dat een ongeziene schare fans heeft. Naar de lancering van ieder nieuw product wordt reikhalzend uitgekeken. ‘Awesomeness’ is een emotie die dikwijls naar voor komt als het over community marketing gaat. Het begrip is niet eenduidig en roept verschillende gevoelens op: verlangen, opgewondenheid, liefde, dankbaarheid,… Kippenvelmomenten zijn nooit uit de lucht!

 

Social media en community management

De opmars van community management hangt nauw samen met social media, de ideale tool om verbondenheid te creëren. Je kan er content mee verspreiden die je doelgroep aanspreekt. Zo creëer je een groep van gelijkgestemden die je merk op de voet volgen. Bedrijven doen meer en meer aan community management en stellen daarvoor een community manager aan.

Luisteren en dialogeren

Online communiceren is in de eerste plaats luisteren en de dialoog aangaan. Je gaat een gesprek aan met je doelgroep en speelt in op zijn wensen en behoeften.
Tegenwoordig is online communicatie een complexe aangelegenheid. Het vergt een grondige voorbereiding, de nodige expertise en een doordacht strategisch plan. Consumenten krijgen te kampen met informatie overload en het is steeds moeilijker om hun aandacht te trekken. Ze zijn ook kritisch en niet beroerd om negatieve feedback over je merk te ventileren.

Rol community manager

De community manager is de dirigent van de community en brengt orde in de chaos. Hij of zij houdt de community community-managerlevendig en verspreidt de boodschap die het merk wil uitdragen. Hij slaagt erin om de aandacht van de leden van de community te behouden en prikkelt ook op gepaste tijden. Discussies worden aangewakkerd en alles wat er online gebeurt, leidt hij in goeie banen. Als er problemen dreigen, moet de community manager anticiperen en de juiste middelen inschakelen om ze te counteren. Maar het is bijna onmogelijk om alles onder controle te houden. Eerlijkheid en oprechtheid zijn erg belangrijk binnen de rol van de community manager en duren het langst!

Executive Summary

Community marketing zit in de lift en heel wat merken maken er gretig gebruik van
Social media spelen een cruciale rol in het succes van community marketing.

Leave A Comment

  1. ltbdrkitm yjtpt borfbum juko vcnodnsoohegwoc




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *