21.08.2013 - Content

Digitale ‘Ahh’ campagne van Coca-Cola trekt 4 miljoen bezoekers naar website

Zes maanden geleden startte Coca Cola met haar eerste volledig digitale campagne. En het bedrijf is tevreden met het resultaat. Zo’n 4 miljoen bezoekers gingen naar de verschillende websites van Coca Cola, waar ze gemiddeld iets langer dan 2 minuten bleven hangen. De helft van dit verkeer was organisch en 10% deelde informatie via de sociale media. Wat was het geheim van deze campagne?

Het “Ahh Effect”

“Het doel was meer engagement creëren”, vertelt Jennifer Healan, marketing directeur bij Coca Cola. Het “Ahh Effect”, de campagne die gelanceerd werd in april 2013, gebruikt de url ahh.com (twee h’s) samen met ahhh.com (3 h’s), ahhhh.com (4 h’s) enz., waarbij elke extra h in de url een nieuwe belevenis inluidt. De URL’s worden steeds langer tijdens de campagne.

Tot op heden zijn er 40 ‘belevenissen’ beschikbaar op het internet, maar het uiteindelijke doel zijn er 61. De meest populaire internet attractie was de video met Kurt Hugo Schneider in de hoofdrol die de bezoekers gemiddeld twee keer bekeken.

De campagne werd niet ondersteund door de traditionele media, behalve door de colaflesjes. Met een TV-spotje zou Coca Cola makkelijk 4 miljoen kijkers bereiken en 30 seconden van hun aandacht krijgen. Het Ahh Effect krijgt echter vier keer zoveel aandacht van de bezoekers, waardoor de campagne het hogere doel van de hedendaagse marketing bereikt: engagement creëren.

Meer engagement versus koopintentie

Volgens Meg Haley, brand manager van Coca-Cola, is dit een van de meest geslaagde marketingcampagnes van het merk. “We horen dat zelfs mensen die minder vaak cola drinken de weg vinden naar de website. Dat is leuk en relevant, want zo creëren we een aankoopintentie.”

Tom Klein, CEO van het digitale marketing bureau Digital Scientists, is het echter niet eens met deze bewering. Hij ziet geen direct verband tussen engagement en verkoopcijfers.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans