Doeltreffende blogposts schrijven? Gebruik deze checklist!

checklist doeltreffende blogposts

Bloggen is leuk! Bloggen is fijn! Maar als je ook wil dat je blogposts ergens toe leiden, dan neem je het best een aantal vuistregels in acht. Efficiënt bloggen doe je namelijk niet in het wilde weg, maar op basis van een uitgekiend plan. Check onze checklist!

Een checklist voor bloggers? Dat is zo gek nog niet

‘Every day, there is more and more to manage and get right and learn.’ Van wie zou dat citaat kunnen zijn? Van een marketinggoeroe, webstrateeg of specialist in digitale communicatie? Nou, nee … Het is een quote van dr. Atul Gawande, een Amerikaanse arts en schrijver. Hij is de auteur van het boek ‘Het checklist-manifest: over de juiste manier van werken’. Daarin breekt Gawande een lans voor het gebruik van checklists.

Nu is het erg makkelijk om schamper te doen over checklists, maar in medische procedures hebben zulke lijstjes hun nut wel degelijk bewezen. Door ze te gebruiken konden artsen in het Johns Hopkins Hospital in Detroit bijvoorbeeld het aantal infecties en doden succesvol verminderen. Ook heel wat projectmanagers en diverse internationale organisaties (zoals de WHO) zijn rotsvast overtuigd van de kracht van checklists. Het is dan ook niet omdat een bepaalde taak complex is, dat een checklist te eenvoudig zou zijn om te kunnen helpen.

Het is erg makkelijk om schamper te doen over checklists, maar in medische procedures hebben zulke lijstjes hun nut wel degelijk bewezen.

Click to tweet!

Als content marketeer is het dan ook verstandig om de techniek op z’n minst een kans te geven. Uiteindelijk zoeken we toch allemaal efficiënte manieren om onze conversies op te krikken. Schrijf je blogposts? Dan is een checklist een waardevol hulpmiddel.

De ‘Creating Valuable ContentTM’-checklist voor blogposts

In 2011 stelden de mensen van het Amerikaanse Content Marketing Institute een checklist voor efficiënte blogposts op. Deze ‘Creating Valuable Content™‘-checklist (pdf) kreeg onlangs een update en is bijzonder bruikbaar. De checklist is opgebouwd rond vijf belangrijke criteria.

Content die effect sorteert, is:

  1. vindbaar
  2. leesbaar
  3. begrijpbaar
  4. uitnodigend om actie te ondernemen
  5. deelbaar

Om optimaal gebruik te maken van deze checklist, moet iedereen die van ver of van dichtbij met jouw digitale strategie te maken heeft ervan op de hoogte zijn. Stuur hem dus door, druk hem af, deel hem uit, hang hem op. Op den duur moet het een automatisme worden om deze vuistregels toe te passen.

Download de checklist. Stuur hem door, druk hem af, deel hem uit, hang hem op.

Click to tweet!

De vijf criteria toegelicht

1.      Je blogposts moeten vindbaar zijn

Om surfers je webpagina’s te laten vinden, moet je ervoor zorgen dat Google ‘tevreden’ is over je blogposts. Dat doe je door SEO-richtlijnen toe te passen:

  • Gebruik voor elke blogpost één H1- en meerdere H2-titels. H3-titels zijn ook toegestaan, maar hebben op SEO-gebied minder effect.
  • Stem je metadata af op de inhoud van je blogpost.
  • Voeg links toe naar andere pagina’s op je site. Deze interne links hebben een gunstig effect op de reputatie van je pagina’s bij zoekrobots.
  • Voeg voor al je foto’s en afbeeldingen alt-tags toe die de beelden duidelijk beschrijven.
  • Voeg je video’s toe aan je pagina? Kies dan voor dé webstandaard: YouTube

2.      Je blogposts moeten leesbaar zijn

In tegenstelling tot een roman op papier worden webteksten meestal niet van het begin tot het einde gelezen. Surfers scannen ze tot ze de voor hen relevante informatie gevonden hebben. Houd daar dus rekening mee bij het opstellen van je teksten:

  • Gebruik de techniek van de omgekeerde piramide: zet de belangrijkste informatie bovenaan en geef geleidelijk aan meer details.
  • Deel je tekst op in korte paragrafen. Ideaal is drie zinnen per paragraaf en maximum drie paragrafen per tussentitel.
  • Gebruik genummerde lijstjes en bulletlijstjes (zoals dit, inderdaad.)
  • Wees consistent. Gebruik bijvoorbeeld altijd ‘u’ of altijd ‘je’ op je site.

3.      Je blogposts moeten begrijpbaar zijn

  • Gebruik eenvoudige taal. Dat heeft een groot voordeel: ook wie bovengemiddeld intelligent is, zal begrijpen wat je schrijft. Omgekeerd geldt dat niet. Gebruik voor je blogsposts in de regel dus een taal die ook een leerling uit het tweede middelbaar kan begrijpen. Ook als het onderwerp ingewikkeld is, schakel je beter niet over op jargon of op complexe zinsconstructies.
  • Houd altijd je doelpubliek voor ogen. Weet wie je teksten zal lezen en houd rekening met wat zij wel en niet weten.
  • Geef voldoende informatie en context. Ook als iets logisch is voor jou, is het dat niet altijd voor je lezers. Extra toelichting geven is echt geen schande.
  • Zorg ervoor dat wat je schrijft relevant Draai niet eindeloos rond de pot, maar maak je punt.
  • Gebruik afbeeldingen, schema’s of video’s als dit het makkelijker maakt om iets uit te leggen.

4.      Je blogposts moeten aanzetten tot actie

Bij content marketing is het uiteindelijke doel van je blogposts dat de lezers een bepaalde actie ondernemen. Hoe kun je ervoor zorgen dat ze dit effectief doen?

  • Erg logisch: voeg een duidelijke call-to-action toe aan je tekst.
  • Maak het je lezers makkelijk om commentaar te geven en vragen te stellen. Dat kan onderaan je blogpost, via Facebook, Twitter of je (makkelijk te vinden) contactpagina.
  • Voeg onderaan je blogpost links toe naar andere relevante teksten (related content). Je kunt dit manueel doen of automatisch via je CMS.
  • Heb je meerdere calls-to-action? Groepeer die dan in een bulletlijstje.

5.      Je blogposts moeten deelbaar zijn

Surfers hechten veel belang aan het oordeel van hun vrienden en kennissen. Daarom is het belangrijk dat je blogposts gedeeld worden op de sociale media. Dat kun je zelf ook in de hand werken:

  • Maak emoties los en creëer een debat. Door opmerkelijke of zelfs controversiële stellingen te poneren, breng je mensen in beweging.
  • Geef mensen goeie redenen om je post te delen. Als je nuttige informatie verschaft, zullen surfers geneigd zijn om dit te delen met hun kennissen die er ook hun voordeel mee kunnen doen.
  • Zorg ervoor dat ‘sharen’ technisch erg makkelijk Werk daarvoor met je developers geschikte widgets uit.

Is deze checklist nuttig voor jou? Of gebruik je liever een andere? Laat het ons weten in de comments onderaan!

Executive Summary

Efficiënt bloggen doe je niet in het wilde weg, maar op basis van een uitgekiend plan. Check onze checklist!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *