13.02.2014 - Social

7 hardnekkige mythes over bloggen om naar de vergeetput te verbannen

Blogs zijn een cruciaal onderdeel van de online marketing strategie van elk bedrijf. Of dat zouden ze althans moeten zijn. Maar excuses zoals ‘bloggen is zinloos’ of ‘we hebben geen tijd om een blog bij te houden’ zijn nog altijd heel courant. Wij vinden het tijd om al deze mythes over bloggen overboord te gooien. De meest voorkomende onwaarheden over blogs zetten we hier op een rijtje.

1.      Bloggen is een modegril

Bloggen is een veelgebruikte online marketingtechniek en zal niet snel verdwijnen. Een van de redenen daarvoor is dat iedereen kan bloggen: van grote multinationals tot de bloemenwinkel op de hoek, elk bedrijf haalt een meetbaar voordeel uit bloggen. Zo bleek uit een onderzoek van HubSpot dat bedrijven die een blog bijhouden, maar liefst 70% meer leads krijgen in vergelijking met bedrijven die dat niet doen.

2.      Dagelijks bloggen is een must

Oké, bloggen is dan wel nuttig, maar alleen als je het dagelijks doet. Ook die stelling is fout. Bovenstaande onderzoek ontdekte al een toename in leads bij bedrijven die maandelijks een update op hun blog plaatsten. Uiteraard is het beter om vaker te bloggen. Uit het HubSpot-onderzoek bleek dat bedrijven die minstens 15 keer per maand bloggen, 5 keer meer trafiek halen. We spreken hier dus over 3 à 4 blogartikels per week. Best haalbaar, toch?

15 keer per maand bloggen = 5 keer meer trafiek.

3.      Slechte schrijver? Vergeet bloggen!

Kwaliteitsvolle content is essentieel om lezers aan te trekken en te laten terugkomen. Maar goede content is niet noodzakelijk hetzelfde als lange epistels met een ingewikkelde zinsbouw en veel intelligent klinkende woorden. Uiteraard is een goed geschreven tekst, die bovendien geoptimaliseerd is voor een keywords, perfect voor een blog. Kan je niet goed schrijven? Geen nood: beperk je tot een paar zinnen, maar zorg wel voor goed geoptimaliseerde titels en metadescriptions. Daarnaast kan je ook gebruikmaken van infographics, foto’s, video’s, podcasts en ga zo maar door. Wie zei er dat een blog alleen maar tekst mag bevatten?

4.      Ik blog niet omdat ik niets te zeggen heb

Sommigen vinden het vreemd om zomaar iets op internet te posten. Maar als je een bepaald concept in een e-mail aan een collega kan uitleggen, waarom kan je datzelfde concept dan niet neerschrijven op je blog? Naast drempelvrees is vaak ook een gebrek aan inspiratie het probleem. Enkele geheime tricks om snel inspiratie op te doen? Zoek via de hashtag een Twitter-trend die verband houdt met je business en kijk wat mensen erover te zeggen hebben. Ook uit de reacties die je krijgt op je eerdere blogartikels en uit LinkedIn-groepen kan je heel wat inspiratie halen!

5.      Een blogpost schrijven duurt lang

Niet elke blog hoeft een tekstueel en grafisch meesterwerk te zijn. Soms volstaat ook een kort bericht. Een aantrekkelijk onderwerp en een goede SEO-optimalisatie zijn belangrijker dan 100 extra woorden. Zo wordt een blogpost maken in minder dan een uur meteen een pak haalbaarder.

Blogs zijn een cruciaal onderdeel van elke online marketing strategie.

6.      Niemand leest lange blogs

Er is zeker niets mis met korte blogberichten, maar ook lange posts zijn zeker mogelijk. Een veelvoorkomende misvatting is dat blogs niet meer dan 500 woorden mogen tellen, omdat de aandacht van de lezers anders verslapt. Sommige onderwerpen zijn echter zodanig interessant dat een lang artikel zeker kan. Bovendien is een lang stuk ook goed voor je rankings in zoekmachines. Mensen komen niet naar je blog om een artikel te lezen dat kort is, maar vooral eentje dat nuttig is. Maak je dus niet te veel zorgen over de lengte van je post, maar focus op kwaliteitsvolle content die je doelpubliek aanspreekt. Met wat variatie in lengte is overigens niets mis!

Een excuus dat hiermee samenhangt: ‘mijn klanten lezen geen blogs’. Ook dat klopt niet. Het is mogelijk dat je doelpubliek zich niet vaak inschrijft op blogs, of dat ze niet elke dag trouw dezelfde blog bezoeken. Dat is echter helemaal niet zo belangrijk als je denkt. Een groot deel van de trafiek die je met je blog zal genereren, is trafiek via zoekmachines. En een zoekopdracht invoeren in Google, dat doet iedereen!

7.      Eerste post geen succes? Hou er maar mee op!

Tot slot: laat je vooral niet ontmoedigen als je eerste blogberichten niet meteen duizenden enthousiaste lezers aantrekken. Het is volkomen normaal dat je eerste posts amper gelezen worden. Na verloop van tijd zal je echter de trafiek naar je blog gestaag zien groeien. Een beetje geduld is de boodschap!

Nu deze mythes over bloggen naar de prullenbak verwezen zijn, moge het duidelijk zijn: bloggen is een zeer effectieve online marketing strategie. Ken jij nog wel wat andere mythes over bloggen die dringend moeten verdwijnen? Deel ze met ons in een reactie!

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans