5 dingen die foutlopen tijdens het schrijven van je blog

Hoe content schrijven voor je blog?

Bloggen is hard werken, maar wanneer je werk niet de vruchten brengt die je verwacht, is een verandering van tactiek noodzakelijk. Is het aantal lezers van je blog al maanden aan het slabakken? Blijven de aanvragen uit? Bezorgen de grafieken in Google Analytics je koude rillingen? Dan is het tijd om jezelf in vraag te stellen! Wat je fout doet, lees je hier. Maar geen nood: ook hoe het beter kan, ontdek je in dit artikel.

1

Wie is je grootste fan?

Het doel van je blog is misschien 100, 1.000 of 10.000 lezers bereiken, maar richt je je in je schrijfsels ook tot zo’n massa dan wordt je tekst een saaie, onpersoonlijke massa waar geen mens wat aan heeft. De truc is om je tot één persoon te richten – je grootste fan. Dat kan een bestaande persoon zijn of een ingebeelde ideale lezer. Je teksten winnen aan overtuigingskracht en zullen veel persoonlijker worden.

2

Waarom moeten je lezers je blog lezen?

Hebben je lezers wel iets aan je blog? Doen ze kennis op, leer je hen vaardigheden aan of verschaf je hen nieuwe inzichten in zaken waar ze geen flauw benul van hadden? De vraag “What’s in it for me?” moet voor elke blog entry duidelijk zijn. Want eerlijk is eerlijk: je lezers besteden écht geen 5 of 10 minuten van hun kostbare tijd aan jouw schrijfsels als hen dat niets oplevert. Dit artikel, bijvoorbeeld, wil de lezer iets bijbrengen: namelijk hoe blogteksten te schrijven die mensen echt willen lezen.

3

Staat je lezer centraal?

Een blog die een commercieel doel dient, moet ook als dusdanig worden geschreven. Het uitgangspunt is altijd de lezer, niet jezelf. Behandel topics die zij interessant vinden. Om dat te kunnen doen, moet je uiteraard eerst weten wat je doelgroep precies van je verlangt. Een zoekwoordenonderzoek helpt je een eind op weg, regelmatig brainstormen over mogelijke blogonderwerpen ook. Contentcreatie mag geen doel op zich zijn. Je lezer vooruithelpen is de boodschap.

Bloggen is niet alleen schrijven, het is ook zorgen voor de verspreiding van je artikelen.

Click to tweet!

4

Hoe breng je je content aan de man?

Je hebt een artikel geschreven over een topic dat je doelgroep écht aanbelangt? Goed, maar weet die doelgroep je content ook te vinden? Bloggen is niet alleen schrijven, het is ook zorgen voor de verspreiding van je schrijfsels. Dat kan via de sociale media (Facebook, Twitter, LinkedIn, …), maar ook via een e-nieuwsbrief of gastblogging. Het werk eindigt dus niet nadat je je laatste zin hebt geschreven.

5

Ben je een mens van vlees en bloed?

Mensen kopen van mensen, niet van machines. Probeer dan ook een stukje van je persoonlijkheid in je blog te stoppen. Een blog is een uitstekende manier om klanten te informeren, maar het is ook een middel om een band op te bouwen met je publiek. Geef je lezers de kans je te leren kennen via je blog.

En als allemaal niet werkt (wat we betwijfelen!), dan kun je nog steeds een professionele blogger aanspreken om het werk voor jou te doen.

Executive Summary

Bloggen is hard werken, maar wanneer je werk niet de vruchten brengt die je verwacht, is een verandering van tactiek noodzakelijk. Is het aantal lezers van je blog al maanden aan het slabakken? Blijven de aanvragen uit? Bezorgen de grafieken in Google Analytics je koude rillingen? Dan is het tijd om jezelf in vraag te stellen! Wat je fout doet, lees je hier. Maar geen nood: ook hoe het beter kan, ontdek je in dit artikel.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *