4 ingrediënten voor een perfect blogartikel

bloggen

blogartikel-schrijvenHet maakt niet uit binnen welke sector je bedrijf zich bevindt. Als je voor een blog kiest en daarmee op een effectieve manier lezers wilt aantrekken, dan zijn er enkele basisvoorwaarden waaraan je blogartikels best voldoen. Je kan immers pas echt waarde bieden als er een aantal essentiële elementen in je blogartikels aanwezig zijn. Ontdek hieronder wat er zeker niet mag ontbreken in je blogartikel.

Zonder een centraal thema valt je blogartikel in duigen

Zonder centraal thema heb je geen kapstok om je blogartikel aan op te hangen. Een thema beantwoordt de vraag ‘Waarom schrijf ik?’ en fungeert als een kader voor je hele blogartikel. Het is zowel voor jou als schrijver als voor je lezers van cruciaal belang. Als je zelf niet weet wat je nu juist wilt communiceren of uitleggen, hoe kan het dan ooit relevant zijn voor je lezers? Je doelpubliek wil immers snel kunnen bepalen of je artikel relevant is en of het hen nieuwe inzichten zal verschaffen. Maak dus niet de fout om doelloos en zonder thema blogartikels te publiceren. Daar is niemand mee gediend.

Beelden mogen niet ontbreken!

Een leuke foto of afbeelding geeft je blogartikel een extra dimensie. Bovendien voorkomt het dat je lezers wegklikken omdat ze enkel een grote blok tekst te zien krijgen – dat nodigt namelijk niet echt uit tot lezen. Nog een reden nodig om voor een afbeelding te kiezen? Het SEO-potentieel! Door de title, alt tag en image description correct in te vullen, genereer je mogelijk heel wat extra traffic.

Bedenk een pakkende titel voor je blogartikel

Een aantrekkelijke titel doet wonderen voor je click-through-rate. Het is dus belangrijk om goed na te denken over een pakkende titel voor je blogartikel. Lezers beslissen namelijk op basis daarvan of ze je artikel zullen lezen of niet. Bepaal nog voor je begint te schrijven waarnaar je potentiële lezers op zoek zijn en bouw je blogtitel en –artikel op vanuit dat perspectief. Dat zullen niet enkele je lezers appreciëren – ook Google houdt van titels die bijna letterlijk gezocht worden. Een goede titel zal je dus ook een hogere ranking opleveren.

Activeer je blogpubliek met een call-to-action

Elk blogartikel moet bijdragen aan een groter doel: interesse en engagement bij je doelpubliek losweken via je content. Spreek je lezers dus aan op het einde van je blogartikel en vraag hen om een actie te ondernemen, door een offerte aan te vragen, contact op te nemen of een vraag te beantwoorden. Dankzij een duidelijke call-to-action levert je blog effectief meetbare resultaten op.

Welke andere ingrediënten doen het goed voor jullie blogartikels? Laat het ons weten!

Executive Summary

Als je voor een blog kiest en op een effectieve manier lezers wilt aantrekken, dan zijn er enkele voorwaarden waaraan je artikels best voldoen. Lees ze hier!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *