Doe als bedrijf eens iets met Foodspotting

Kookprogramma’s, kookboeken en eten in het algemeen zijn de laatste jaren echt een hype geworden. Maar jammer genoeg doen restaurants, brasserie’s, eetcafe’s of tavernes zelden iets met sociale media. En uiteindelijk kan je wel een pagina starten op Facebook of je zaak op Foursquare plaatsen, maar er zijn nog andere, meer relevante toepassingen om je eetgelegendheid, en meer bepaald het eten dat je serveert in de spotlights te plaatsen.

Foodspotting?

Doe als bedrijf eens iets met FoodspottingFoodspotting is een toepassing (app) die gerechten beoordeelt en deelt met anderen. Zo beoordeel je niet het restaurant (waar er al veel apps en websites voor zijn), maar wel de gerechten die ze serveren. Als je dan eens naar zo’n restaurant trekt met een zeer goede beoordeling, dan weet je tenminste wat je moet bestellen van de ongetwijfeld uitgebreide menukaart. Meestal neem je een foto van een gerecht, kan je aangeven welk gerecht het is en waar je het gegeten hebt. Je kan 3 statussen toevoegen aan elk gerecht:

  • Want: Wat betekent dat je dit gerecht zeker eens wilt proberen.
  • Tried: Dit gerecht heb je al eens gegeten.
  • Loved: Dit gerecht was zeer lekker en reken je bij je favorieten.

Foodspotting is ook een sociaal netwerk, waar je anderen kan volgen en je zelf ook gevolgd kan worden. Zo kan je zien wat je vrienden aanbevelen of zelf aanbevelingen doen. Zelf omschrijven ze zich als een visuele gids voor goed eten.

Wat kunnen bedrijven ermee?

Foodspotting heeft geen aparte bedrijfsaccounts (nog niet alleszins), maar ze hebben er geen enkel probleem mee dat je een account aanmaakt voor je restaurant, café, taverne of andere zaak waar je lekkere gerechten serveert. Zo kan je je eigen gerechten extra in de kijker plaatsen en aanbevelen aan anderen. Zelf maak je de mooiste foto’s van je huisgemaakte gerechten en kan je optimaal je menukaart promoten.

Foodspotting ontwikkelt speciaal voor bedrijven wel aparte features waar zij dan speciale gerechten of tijdelijke specials meer in de kijker kunnen plaatsen. Zelf kan je dan, dankzij deze tools, ook je bedrijfspagina/profiel wat meer customizen. Om in aanmerking te komen voor het gebruik van deze tools, moet je je als bedrijf wel even aanmelden op de Foodspotting website.

Nu kan je ook creatief omgaan met de momenteel nog beperkte mogelijkheden van Foodspotting. Organiseer bijvoorbeeld een wedstrijd waar je de beste foto van een gerecht beloont met een kortingsbon of een gratis etentje.

Foodspotting goed eten delen

Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om lijstjes te maken met je favoriete gerechten in een bepaalde stad, streek of binnen een bepaalde keuken (chinees, frans,…) of binnen een bepaald soort eten: snacks, pizza’s, burgers, … . Je kan een eigen lijst aanmaken met alle gerechten van je eigen menukaart en zo een badge toewijzen aan klanten die X aantal van die gerechten hebben ‘gespot’. Je kan ook werken met een kleine selectie van je gerechten en een beloning geven aan de eerste persoon die alle gerechten in die lijst ‘gespot’ heeft. Badges zijn volledig zelf te customizen, dus een branded badge is hier zeker een van de mogelijkheden. Men kan ook stemmen op de bijdrages in zo’n lijst, een wedstrijd om te zien welke nieuwe burger definitief een plaats op de menukaart verwerft, is dus ook mogelijk.

Become a foodexpert

Verder kan je ook een expert worden binnen een bepaalde categorie. Spot minstens 5 gerechten binnen eenzelfde categorie en dan verdien je een “titel”, zoals de ‘Bronze Expert’, ‘Silver Expert’, ‘Gold Expert’ of ‘Platinum Expert’. Ideaal dus om als expert binnen een bepaald soort eten op te treden. Als expert binnen Foodspotting zullen jouw aanbevelingen van meer waarde zijn in het “Best” algoritme en dus meer aanbevolen worden aan anderen. Ideaal dus om uiteindelijk jouw eigen gerechten wat meer in de kijker te plaatsen.

Foodspotting is voor zowel iPhone , Android, Windows Phone en Blackberry beschikbaar.

Executive Summary

Een visuele gids voor het beste eten
Doe als bedrijf eens iets anders dan Facebook of Twitter, engageer jezelf op Foodspotting!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *