Zoekmachine steeds opnieuw gebruikt

Vreemd rapport van Nielsen/Netratings. Blijkbaar gebruikt 43% van de surfers een zoekmachine voor websites die men al bezocht heeft in het verleden. Dit lijkt nog te begrijpen voor websites met moeilijke of lange domeinnamen, maar uit het rapport blijkt ook dat er gezocht wordt op bv. Ebay, Walmart, … en jawel: Google, MSN, Yahoo en Ask Jeeves.

Volgens het rapport zijn er verschillende redenen voor deze resultaten. Ze definiëren 2 groepen gebruikers:

  1. Surfers zonder al te veel ervaring die de zoekbox verwarren met het adresvak
  2. Erg ervaren gebruikers die vinden dat deze methode sneller is dan de volledige URL in te geven

Persoonlijk vind ik dit ongelooflijk vreemde resultaten. Maar hieruit blijkt wel dat een domeinnaam erg belangrijk blijft, en niet enkel voor zoekmachines. Zeker opletten dus op misspels waarmee bezoekers de site binnenkomen en eventueel deze domeinen registreren (ook opletten met afkortingen van de bedrijfsnaam/sitenaam). Anderzijds kan je ook proberen de site te laten opnemen in de favorieten van de surfer (of nog beter: als startpagina).

Conclusie blijft dus dat zoekmachines meer een meer aan belang gaan winnen, mensen zoeken er zelfs naar zoekmachines.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *