ZMB @ iStrategy – The Future of Online Branding – Randi Zuckerberg

Op #iStrategy zijn de eerste dag al heel wat interessante sprekers de revue gepasseerd. Er waren ook minder boeiende sessies, maar die waren veruit in de minderheid. Om 9 uur ‘s ochtends gaf Randi Zuckerberg de aftrap, dewelke meteen de juiste toon zette voor een goed gevulde online media dag.

Randi Zuckerberg is nog maar net terug aan het werk, sinds de geboorte van haar eerste kindje een half jaar geleden. Met deze geboorte, kondigde ze meteen ook haar ‘tweede kindje’ aan, namelijk haar eigen bedrijf RtoZ Media, dat de bedoeling heeft om bedrijven te begeleiden op vlak van social media. Aangezien haar nieuwe bedrijf nog volop vorm aan het krijgen is, kwam in haar uiteenzetting voornamelijk haar vorige werkgever aan bod, namelijk Facebook.

Randi_Zuckerberg_iStrategy_Amsterdam

Marketingsucces op Facebook: engagement, personificatie & community

Zo gaf ze het publiek een top tien van tips mee om marketingsucces op Facebook te boeken. Een belangrijke tip daaruit draait rond engagement, betrokkenheid -een woord dat reeds vaak op de conferentie gevallen is. Randi geeft namelijk aan dat de dagen van de zogenaamde easy likes voorbij zijn. De likes moeten uit een motief van betrokkenheid komen. Een mooi voorbeeld daarvan is het United Nations World Food Programme dat rapper 50-Cent zoveel gratis maaltijden laat uitdelen aan de behoeftigen als likes die ze op hun Facebookpagina krijgen.

Een andere tip, bijna een quick-win: geef je bedrijf een gezicht. Letterlijk: zet bijvoorbeeld een werknemer in de schijnwerpers, organiseer een Q&A met een executieve, maar ook: zet niet je logo, maar een gezicht op je Facebook-pagina. Langs de ene kant geef je mensen ‘een gezicht om mee te praten’, terwijl je langs de andere kant ook de mensen kan tonen die zich achter het logo verschuilen. Mensen zijn dol op wat er zich achter de schermen afspeelt.

Social Media voorlichting: een noodzaak?

Verder was uit de presentatie van Randi Zuckerberg af te leiden dat er wereldwijd nog steeds veel angst en terughoudendheid is om met social media te beginnen, iets wat ook andere sprekers en bedrijven volmondig beamen. Voldoende ‘opvoeding’ voor de sector blijft nodig. In een aantal quotes vat ze haar advies goed samen:

“Customers want to engage, endorse and give advice … for free!”

“You have to lose control, to gain control”

“Grow your community before you need it”

Er zal altijd een deel verlies aan controle zijn, maar de opportuniteiten zijn nu eenmaal te groot om te laten liggen. Eén van die opportuniteiten is ook het leren van je klanten over hoe je je business kan verbeteren. Maak je merk sterk genoeg, vóór er zich een crisis kan voordoen. Dan heb je immers die sterke community om op terug te vallen, mocht het dan toch ooit mis zou lopen.

Randi Zuckerberg, former leading lady van Facebook, heeft QueroMedia alvast een aantal waardevolle do’s en don’ts aangereikt, waar wij dan ook gretig van gebruik zullen maken!

Bekijk zeker ook de tien tips die Randi Zuckerberg ons meegeeft. Tips die volgens haar leiden tot marketingsucces op Facebook.

 

Executive Summary

Wat? Randi Zuckerberg komt spreken op #iStrategy Amsterdam
En? Randi Zuckerberg geeft ons de tips & tricks die leiden tot marketingsucces op Facebook

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *