ZMB @ DMF – De toekomst van marketing

De 6e editie van de DMF-beurs is achter de rug. Jammer genoeg hebben we onze intentie om live te bloggen vanop het event niet kunnen waarmaken. Alhoewel er ‘free WiFi’ aanwezig was, slaagden we er niet in om toegang te krijgen tot het World Wide Web. None the less willen we jullie toch enkele interessante inzichten meegeven die wij opgepikt hebben tijdens de diverse lezingen op de DMF-beurs.

Eerst en vooral even meedelen dat de organisatie van het event was wat het moest zijn – buiten de blijkbaar niet goed-functionerende WiFi verbinding. Zo’n 80-tal exposanten vertelden over hun know-how, best cases en hun producten en daarnaast waren er verscheidene sprekers die ons een blik gunden in de toekomst van digital marketing. Maar er waren ook enkelen die ons vertelden dat traditionele marketing niet per se hoeft te verdwijnen… Nee, het moet gewoon een nieuw jasje aangemeten krijgen.

DMF2011

The future of marketing

Traditionele marketing moet evolueren van ‘interruptive marketing’ naar ‘permission marketing’, zoals Seth Godin het in 1997 al omschreef. Een trend die nu trouwens ook merkbaar is op politiek vlak. Zo neemt de Europese Commissie de privacy die komt kijken bij het opslaan van cookies al ernstig onder de loep. Daarnaast is het in Nederland zelfs zo dat bedrijven niet langer mails mogen sturen naar mensen die daarvoor geen toelating gegeven hebben, permission marketing dus.

Marketing tegenwoordig moet een diepere betekenis hebben, moet een relatie creëren tussen merk en klant. Marketing is niet langer eenrichtingsverkeer, mensen willen steeds meer meedenken en praten daarom ook steeds meer op recentiesites, blogs (al dan niet branded), fora en sociale netwerken. In de lezing ‘The future of digital marketing’ wordt dan ook gesteld dat het belangrijk is om te luisteren, je marketingboodschap mee te delen en om je klanten te begrijpen (listen, reveal and understand). Vrij logisch, toch?

Er wordt dan ook geopperd om over te gaan naar het permission marketingmodel en het marketing 3.0 model van Philip Kotler. Een marketingmodel waarbij marketing meer mensgericht, en dus klantgericht, is. Vandaar de nood aan goed conversation en content management. Je marketingboodschap maar allicht nog belangrijker, je content delen met je doelgroep (= reveal), naar je klanten luisteren en met hen in dialoog gaan via je social media profielen en website maar ook via monitoring (=listen) en vervolgens je content en op termijn ook je imago aanpassen aan de behoeften en verlangens van de klant.

Iets waar Facebook trouwens niet slecht in is. Facebook luistert – analyseert  je interacties e.d. op Facebook, maar ook op andere sites – en past vervolgens je feed, denk maar aan de EdgeRank, en de advertenties op je pagina aan. Een trend die zich ook elders laat merken want ook Adobe bouwt op hetzelfde principe.

Adobe @ DMF – innovatie van digitale marketing

Adobe was één van de 80 exposanten op DMF en een exposant die ons sterk interesseerde. Onder andere de marketing manager van Adobe – Paul van Keeken @paulkkn – en Mark Hoebe @OnlineMark waren aanwezig op de Adobestand en we hebben de kans gehad om het met hen even te hebben over de toekomst van Adobe en over hun nieuwe Analytics tool, SocialAnalytics. Dat interview zal later deze week op de blog verschijnen.

Op de Adobestand werd regelmatig ook een presentatie gegeven van hun nieuwste producten, waaronder de Digital Publishing Suite. Een suite van Adobe producten die het publishers maar ook reclamebureaus en mediabedrijven makkelijk maakt om dynamische content te publiceren voor verschillende toestellen. Met de opmars van tablets, smartphones en mobile marketing speelt Adobe handig op verschillende behoeftes vanuit de marketingwereld. Innovatie enerzijds op vlak van marketing door dynamische websites met dynamische content en lay-outs te bouwen en anderzijds door een oplossing te bieden voor het dalende inkomstencijfer van traditionele mediabedrijven.

Tweede adem voor traditionele mediabedrijven dankzij digitale marketing

Ik zie het als een combinatie van remarketing en een zeer sterk CMS. Door het meten en analyseren van de interacties van de bezoeker (bezochte pagina’s, bekeken items, het verlaten van de ene pagina en het langer blijven hangen op een andere pagina, …) en door verbinding te maken met diens profielen op sociale netwerken, kan de website zijn content aanpassen om tijdens het volgende bezoek een tailor made lay-out en tailor made content te presenteren aan die bezoeker.

Denk dan bijvoorbeeld aan een website waarbij de bezoeker met zijn naam verwelkomt wordt op de homepage, tailor made banners getoond worden van items die lang bekeken zijn tijdens zijn vorige bezoek, links gelegd worden naar eerder bezochte en relevante pagina’s, enzovoort. In het voorbeeld van Adobe waarbij een vrouwelijke bezoeker een webshop voor kleding en juwelen bezoekt, ‘wist’ de site bij het tweede en derde bezoek zelfs in welke prijsklasse de bezoekster juwelen zocht, dat ze op zoek was naar vrouwelijke juwelen en kleuren, welk type en welke kleur van broek ze zocht wat op termijn leidt naar snellere conversies, of zoals Adobe het zegt: “Integrated analytics drive new insights and opportunities for traditional and business publishers”

Het gaat zelfs nog iets verder en vandaar ook de link met remarketing: na het bepalen van de voorkeuren door het analyseren van bepaalde metrics, kan men op basis van diezelfde metrics (zie Adobe Digital Publishing Suite – Analytics) dynamische & interactieve advertenties met afbeeldingen van bv. relevante juwelen en kledij opstellen. Op die manier blaast Adobe nieuw leven in het verdienmodel van traditionele mediabedrijven. Door de mogelijkheid om content te verspreiden naar alle plekken waar gebruikers content consumeren, die content vervolgens aan te passen en dus tailor made per persoon aan te bieden, kunnen traditionele mediabedrijven content en sales op een relevante manier met elkaar verbinden. Wat ons terugbrengt bij permission marketing i.p.v. interruptive marketing. Een studie heeft bovendien aangewezen dat het engagement, de betrokkenheid en de houding tegenover digitale (en interactieve) advertenties veel hoger en beter is dan bij statische advertenties

En dat is de toekomst van marketing, zowel digitaal als traditioneel, in een notendop. Later op de week volgen nog enkele interessante artikels over ander lezingen alsook twee interviews, één met Adobe en één met RovingBirds.

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *