Zet je KMO op Google Places!

Google Places logo
Ongeveer 20% van de zoekopdrachten in Google gaat uit van een locatie. Bij dergelijke lokale zoekopdrachten komen de resultaten van Google places op de eerste pagina van de zoekresultaten. Vaak staan ze zelfs helemaal bovenaan.

Voor een KMO is dit een prachtige kans om met een zeer beperkt budget toch gevonden te worden in Google. Voor Google Places heb je zelfs geen website nodig.

Hoe beginnen met Google Places?

Je bedrijf op Google Maps zetten is heel simpel. Je moet in de eerste plaats een Google Account maken. De enige voorwaarde daarvoor is een geldig e-mailadres: een Gmail-adres, een Hotmail-adres of een account van je bedrijf zijn slechts enkele mogelijkheden.

Daarna surf je naar de website van Google Places, waar je je bedrijf letterlijk op de kaart zet. Je moet wel per telefoon, postkaart of sms je aanvraag verifiëren vooraleer je de informatie over je bedrijf kan invullen.

Welke informatie kan je op Google Places zetten?

In de eerste plaats wil je dat je bedrijf gevonden wordt. Maak een korte beschrijving van je diensten of producten met de meest relevante keywords. Hiervoor start je met een zoekwoorden onderzoek.

Voeg daarna de contactinformatie toe: een adres, een e-mail, een website of een telefoonnummer. Vergeet je openingsuren niet te vermelden en up-to-date te houden.

Recensies

De optimalisatie van je Google Places positie begint pas nadat je alle informatie hebt ingevuld. Een belangrijk signaal voor Google zijn positieve recensies over je zaak. Google-gebruikers kunnen zelf recensies maken op de Places-pagina. Tracht klanten en fans aan te sporen om beoordelingen te schrijven en je bedrijf in een positief daglicht te zetten.

Google places restaurant in Brussel

Foto’s

Foto’s zijn een goed middel om de effectiviteit van je Google Places pagina te verhogen. Als iemand in Google Plaatsen zelf zoekt (dus niet in de organische resultaten) staat er een foto naast de naam van je zaak (als je die hebt toegevoegd).

Om het verschil tussen online en offline communicatie kleiner te maken is een foto van je zaak essentieel. Door een foto van je gevel naast de naam van je zaak te zetten is het makkelijker voor potentiële klanten om je te vinden.

Daarnaast zijn foto’s van je diensten of producten ook zeer interessant. Dit schept vertrouwen. Zorg er natuurlijk wel voor dat de foto’s kwaliteitsvol zijn om zo je merk te ondersteunen.

Landingspagina

Als je beschikt over een eigen website, stuur bezoekers dan onmiddellijk naar de juiste pagina.  Gemiddeld verlies je ongeveer 30% van je verkeer per klik dat ze op je website moeten doen. Surfers zoeken niet graag! Leid ze daarom naar een bestellingspagina of productoverzicht.

Als je geen eigen website hebt, moet je ervoor zorgen dat je Google Places pagina volledig is. Vul de basisinformatie aan met extra’s zoals promoties of foto’s.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *