Zet bezoekers aan tot actie: Tips voor een sterke Call-to-action

Sterke content, of deze bedoeld is voor advertenties of webpagina’s, moet bezoekers laten overgaan tot een actie. De call-to-action (CTA) is hierbij een zeer belangrijk onderdeel. Want de tekst in zijn geheel kan de lezers het gevoel geven om tot een actie over te gaan maar de uiteindelijke CTA vertelt hem wat hij/zij moet doen.

Deze actie hoeft echter niet altijd een aankoop te zijn, zo kan men vragen aan de lezer om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief, om zich aan te melden of het liken en retweeten van social media content. Maar met behulp van een sterke Call-to-action haal je zeker en vast meer mensen over om zich te engageren. Daarom geven we je hier 4 goede call-to-action tips om jouw bezoekers te laten doen wat jij wilt.

4 call-to-action tips

We geven je hier enkele eenvoudige tips die je doelgroep begeleidt naar de actie die voor jou waardevol is.

  1. Zorg dat je CTA direct en specifiek is.Een directe call-to-action laat de bezoeker weten wat hij moet doen. Maar men moet ook ervoor zorgen dat de CTA specifiek is zodat de bezoekers weten wat ze uiteindelijk gaan doen. Daarom moet je een call-to-action link  met enkel ‘klik hier’ vermijden en kiezen voor een link met de nodige uitleg bij de actie.
  2. Zorg voor een simpele en gebruiksvriendelijke CTA.
    Een call-to-action mag niet teveel acties inhouden, dus kiest men best voor een specifieke CTA met hoogstens enkele acties erin. Liefst slechts één. Teveel informatie kan ervoor zorgen dat bezoeker niet ingaat op de CTA en verder gaat met surfen.
  3. Maak gebruik van afbeeldingen, kleuren, contrasten en de juiste positionering.
    Deze esthetische eigenschappen zorgen ervoor dat je call-to-action eruit springt en meteen de aandacht vraagt van de bezoekers. Zorg voor het juiste contrast tussen achtergrond en letters. Zo zijn een donkere achtergrond en lichte letters zeer slecht leesbaar. Ga voor lichte achtergronden en donkere letters. De beste positie voor een CTA is centraal en hoger op de pagina. Zorg er ook voor dat er geen tekst rond de CTA staat want deze leidt enkel af. Twee mogelijkheden die meer aandacht trekken zijn grootte en het gebruik van afbeeldingen. Zo vallen grotere CTA’s beter op en met het gebruik van een afbeelding zorg je ervoor dat de bezoeker niet langs de call-to-action button kan kijken.
  4. Zorg voor een zekere drang bij de call-to-action.
    Een goede CTA moet de bezoeker meteen laten reageren. Daarom moet de CTA het gevoel geven dat het de laatste kans is om op de CTA in te gaan. Dit kan je doen door te wijzen op het feit dat de aanbieding enkel vandaag nog geldig is of probeer de bezoeker het gevoel te geven dat hij er als eerste moet bij zijn. Probeer niet te opdringerig over te komen, een goede verkoper weet waar deze lijn ligt.
Volg deze tips en je zult merken dat je nieuwe call-to-actions veel effectiever zijn dan voorheen. We raden je ook aan verschillende versies te testen om na te gaan welke versie voor jouw site het beste werkt. We willen er ook nog eens op wijzen dat een sterke call-to-action niet enkel voor online winkels bedoeld is, maar zelfs voor blogsites is een goed uitgewerkte CTA een grote meerwaarde.
Nu is het aan jou! Leid je bezoekers naar waar jij wilt. Succes
Executive Summary

Wat? Een sterke Call-to-action laat je bezoekers overgaan tot de actie die jij wilt
En? Daarom geven wij jou 4 tips om een sterke call-to-action te creëren

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *