(!)Yureekah

Yureekah logo

Dit weekend las ik op de blog van John Batelle een korte introductie over Yureekah, een zoekmachine op maat van de online media industrie. De zoveelste ‘me too’? Tijd voor een bezoekje!

Het project zit nog volop in private alpha-fase, maar registraties zijn vrij. Vreemd…

De zoekmachine is gericht op de niche van online adverteerders en ad agencies. Yureekah laat toe om op basis van keyword search en brand search vast te stellen op welke portals en websites de concurrentie al adverteert. Op die manier kan je beter de strategie voor je eigen toekomstige brand advertising campagnes bepalen. Nou, die USP klinkt in elk geval goed.

Uit een eerste test blijkt al snel dat er nog een pak werk is aan de zoekmotor en de interface. Momenteel werkt de site met een beperkt aantal leveranciers, maar dit aanbod zal in de toekomst worden uitgebreid met advertentienetwerken en publishers. Zoekopdrachten als “laptop” en “car” geven nog niet veel resultaten, een brand search op eBay geeft veel dubbels, maar de keyword search voor “hotels” is wel een schot in de roos. Je krijgt vier pagina’s met banners te zien en de plaats waar ze zijn verschenen. De optie om de zoekresultaten op te slaan voor later gebruik is handig, net als de email optie.

Wat nog ontbreekt zijn uitgebreide analytics mogelijkheden om je zoekresultaten binnenste buiten te halen en eventueel te exporteren. Maar daar wordt vast aan gewerkt.

Er zijn wel al advertentiemogelijkheden voorzien onder de lijst van zoekresultaten.

Momenteel is de dienst nog gratis, maar bedenker Devaraj Southworth geeft op WashingtonPost.com aan dat er in de toekomst nieuwe features zullen worden teogevoegd waaruit inkomsten kunnen worden gehaald.

Het lijkt me duidelijk dat het succes van deze nieuwe zoekmachine afhankelijk is van de omvang van het netwerk, maar er zit in elk geval potentieel in hun aanbod. Misschien na een overname door een zoekmachinegigant?

Yureekah zoekopdracht

1 Comment

  1. Tom Bogaert

    15 months ago

    Idd nog wat werk aan. Een opzoeking op “holidays” levert ondermeer een banner voor de New York Times op. Qua relevantie kan dat tellen. Nog veel werk, al is er iets te zeggen voor het concept. Of hier echt een nood aan is, durf ik te betwijfelen.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *