YouTube gaat LIVE!

Youtube LiveYouTube genereert dagelijks een trafiek van meer dan 2 miljard views door middel van user-generated content. Door het enorme bereik aan surfers lanceerde het nu ook live streaming mogelijkheden. Daarbij zet het de eerste stappen om zich meer te profileren als internet-tv organisatie.

YouTube heeft al eerder specifieke evenementen live gestreamd via zijn website, maar dat was bij uitzonderingen. De videowebsite wil met de release van YouTube Live op een consistente manier live streaming beschikbaar maken voor geselecteerde partners. Op dit moment kan men reeds een aantal live streams van populaire concerten, sportevenementen en interviews bekijken.

De mogelijkheden van YouTube Live

Via de live-website is het mogelijk geplande live streams aan een persoonlijke kalender toe te voegen. Wanneer het event wordt uitgezonden zal je dan een melding krijgen.  Op lange termijn zouden duizenden partners hun content live moeten kunnen streamen. Kijkers van een live stream kunnen dan via reacties met elkaar communiceren over de streams.

YouTube op weg naar internet-tv

Volgens een artikel in The Wall Street Journal kondigde de populaire internet video website eerder al aan dat het zich wilde hervormen naar internet-tv. Zo kan YouTube concurreren met reguliere tv-zenders, met het oog op een langere bezoektijd van surfers om meer adverteerders aan te trekken.

Advertentie-ondersteunende kanalen

YouTube zou een reeks nieuwe themakanalen aanbrengen, gevuld met professioneel ontworpen content. Daarvoor moet het kanaal onderhandelen met mogelijke partners en tv-producenten. Men wil een aantal veranderingen implementeren, met als doel de nieuwe advertentie-ondersteunende kanalen in de kijker te zetten. Die zullen onder te brengen zijn in verschillende onderwerpen zoals kunst, sport, reizen of muziek. Wekelijks zal er professioneel geproduceerd filmmateriaal aan toegevoegd worden. Verder zal men ook de reeds beschikbare content gebruiken.

Nieuwe marketing mogelijkheden: een gok?

YouTube wil 100 miljoen dollar spenderen aan low-cost video content dat exclusief ontworpen is voor het web. De veranderingen zijn een grote gok voor ‘s werelds meest populaire videosite. Het maakt in zekere zin een switch van gratis user-generated content naar  professioneel geproduceerde web-video’s. Hierbij hoopt men trouwe kijkers te cultiveren en nieuwe marketing mogelijkheden aan te bieden.Misschien gaan we binnenkort YouTube echt kunnen vergelijken met traditionele televisie!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *