Yahoo verkoopt social bookmarking site Delicious aan AVOS

Delicious logo

De oprichters van Youtube, Chad Hurley en Steven Chen hebben de social bookmarking website Delicious overgekocht van Yahoo. AVOS, zoals het nieuwe bedrijf van Hurley en Chen heet, zal in juli van dit jaar de site en alle gebruikersgegevens overnemen.

Yahoo is volop aan het reorganiseren en wilt alle niet-rendabele onderdelen afstoten of stilleggen. Eind vorig jaar probeerden ze Delicious reeds te verkopen, maar nu pas is er een overnemer gevonden. Hoewel er niet gesproken is over de overnameprijs wilde Yahoo $1 miljoen overhouden aan deze deal. Dit is niet enorm veel, aangezien Yahoo zelf tussen 15 en 30 miljoen moest neerleggen in 2005.

Social Bookmarking

Bij social bookmarking maak je bladwijzers aan voor je favoriete websites en deel je die online. Aan de bladwijzers voeg je tags toe, één of enkele keywords die de website definiëren. Zo kan je andere websites vinden die bij je interesses passen.

Delicious gebruikte in 2003 de term ‘social bookmarking’ als eerste. Nu zijn er sites zoals Digg, Stumbleupon en reddit die beschikken over gelijkaardige mogelijkheden en een eigen draai geven aan het systeem, bijvoorbeeld door het aanbieden van social news.

Social media marketing

Delicious is een erg interessante website voor marketeers. Het is niet zozeer bedoeld om actief  eigen websites te promoten, maar eerder om interessante content bij een erg grote groep te krijgen. Als je website veel gedeeld wordt komt die op de homepage van Delicious, wat zorgt voor enorm veel verkeer. Ook als je goed scoort bij populaire tags, zal je een verhoging in je website traffic merken.

De beste manier om voordeel te halen uit Delicious is hetzelfde als bij andere social media. Maak content die boeiend is voor je doelgroep. Dit kan een Youtube filmpje zijn, maar blogposts werken ook erg goed. Het verschil met sites als Twitter en Facebook is de bookmark-factor. De content moet niet alleen plezant zijn op korte termijn, maar je wilt het later ook nog terugvinden.

Zoekmachine optimalisatie

Een belangrijk deel van zoekmachine optimalisatie is linkbuilding. Met andere woorden: sterke websites in je vakgebied die naar jouw website linken. Helaas zijn alle links op Delicious no-follow. Dit betekent dat zoekmachines die links niet (of zeer beperkt) in kaart brengen.

We merken wel dat links van social bookmarking sites snel worden overgenomen door bloggers. De sterke bloggers in je vakgebied zijn ideale bronnen voor sterke links. Het is dus zeker de moeite waard om Delicious eens grondig te bekijken om te zien wat voor type content veel gedeeld wordt.

Taalproblemen

Om grote voordelen uit Delicious te halen moet je content veel gedeeld worden. Helaas is de Nederlandstalige community erg beperkt ten opzichte van de gigantische groep Engelstaligen. Ons lijkt de website dan meer een gimmick in je social media strategie, tenzij je een internationale groep aanspreekt.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *