Website traffic: sociale media of zoekmachines?

Website traffic per instapbron
Sociale media zijn populair met reden! Ze bieden een nieuwe manier om met klanten om te gaan. Een bedrijf heeft nog nooit zoveel mogelijkheden gehad om zijn klanten te betrekken bij zijn merk en producten.

Toch moet je onthouden dat sociale media niet het enige medium zijn dat je als e-marketeer kan gebruiken. Ook zoekmachine optimalisatie blijft enorm belangrijk. Een rapport van Outbrain bewijst dat Google nog veruit de grootste invloed heeft op je website traffic.

Opzet van het onderzoek

Het onderzoek van Outbrain richt zich specifiek op content sites: websites die eigen content publiceren in de vorm van video en teksten. De belangrijkste instapbronnen zijn in 4 groepen verdeeld:

  • Search: verwijst naar zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing.
  • Sociale media: omvatten een gamma van websites, waarvan Facebook en Twitter de bekendsten zijn.
  • Portals: verwijzen naar sites zoals AOL.com, MSN.com en Yahoo.com die content van verschillende sites verzamelen en opdelen in categorieën. Naast de homepages (de portals) hebben ze alle drie ook een zoekmachine.
  • Content sites: verwijzen in deze context naar websites die eigen video’s en teksten maken en doorlinken naar een andere content website. Bijvoorbeeld een link van deze blog naar het onderzoek van Outbrain dat ze op hun blog publiceerden.

Interne links zijn enorm belangrijk

Hoewel we vooral de externe bronnen gaan bespreken, is het toch belangrijk om te wijzen op interne optimalisatie. Zoals je in onderstaande grafiek kan zien, is de overgrote meerderheid van je website traffic afkomstig van interne links en direct verkeer zoals bookmarks. Het is dan ook essentieel om de navigatie op je website vlot te laten verlopen, interne links in je artikels te verwerken en links naar relevante artikels onderaan toe te voegen.
Instapbronnen van je website

De belangrijkste bronnen van website traffic

Zoals verwacht staat Google ver bovenaan de lijst van website traffic. Google stuurt ongeveer vier maal meer traffic naar websites dan de nummer 2 op de lijst AOL. Yahoo vervolledigt de top 3. De eerste vertegenwoordiger van sociale media komt pas op plaats 4. Facebook zorgt voor net geen 2% van het verkeer, zo’n 8 keer minder dan Google.

De 20 belangrijkste bronnen van website traffic

Traffic is meer dan het totaal aantal bezoekers

Bezoekers hebben weinig waarde als ze niet lang op je website blijven en daar niets doen. Daarom vergelijken we bezoekers van sociale media met die van zoekmachines op bounce rate en gemiddeld aantal pagina’s per bezoek.

Bounce rate

Bounce rate duidt het aantal bezoekers aan die de website verlaten op de landing pagina. Met andere woorden bezoekers die niet verder klikken op de website. De bounce rate bij sociale media ligt veel hoger dan bij zoeken.

Dit ligt waarschijnlijk aan het feit dat bezoekers van sociale media direct op het artikel of de video uitkomen die ze willen. Ze krijgen namelijk een directe link. Bij zoekmachines moeten ze vaak nog verder op de website navigeren om de gewenste informatie te vinden.

Gemiddeld aantal pagina’s per bezoek

Afgaande van de vorige conclusie ligt het gemiddeld aantal pagina’s per bezoek hoger bij een zoekmachine dan bij sociale media. Bezoekers die echt geëngageerd zijn bezoeken vijf of meer pagina’s. Uit het onderzoek van Outbrain blijkt dat de groep van “hyper-engaged” bezoekers veel hoger ligt bij zoekmachines (en andere content sites) dan bij sociale media.
De hyper-geëngageerde bezoekers van je website

Sociale media: de moeite niet waard?

De cijfers uit dit onderzoek zijn natuurlijk veel te algemeen om directe conclusies te trekken. Het ene onderwerp is namelijk veel interessanter om te delen via sociale media dan het andere. In sommige sectoren kunnen sociale media een veel beter resultaat opleveren dan hier getoond wordt.

Daarnaast zijn sociale media nog steeds sterk aan het groeien, terwijl de macht van zoekmachines al op een hoogtepunt staan. Sociale media bieden ook meer dan enkel website traffic. Zo kan je ze gebruiken om je positie in Google te verbeteren of om je marketing te ondersteunen door online CRM en je merk online te versterken.

2 Comments

  1. Hendrik van Zwol

    10 months ago

    Leuk artikel! Op dit moment merk je wel dat veel informatie in Google is vervuild. Dit betekent dat er veel websites in de zoekresultaten naar voren komen die weinig te maken hebben met het desbetreffende zoekwoord. Je ziet daarom dat consumenten steeds vaker oriënteren via sociale media zoals bijvoorbeeld Facebook. Ik denk dan ook dat Facebook een uitstekend middel is om als aanvulling te gebruiken om de huidige marketingactiviteiten.

  2. MiguelYOrlin

    1 month ago

    Whether some one searches for his required thing, so he/she needs to become available that
    in more detail, therefore that thing is maintained over here.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *