Website Optimizer beschikbaar voor iedereen

Website Optimizer, de gratis multi-variate testing tool van Google, wordt voor iedereen beschikbaar. Dat meldt ons Peter Harbison, Product Marketing Manager van Website Optimizer op de officiële Google Blog. Sinds oktober konden bà¨ta-testers al aan de slag met het programma. Binnen enkele weken kan iedereen Website Optimizer gebruiken om de conversieratio’s van zijn/haar website te verbeteren.

Website Optimizer laat adverteerders op Google AdWords toe om verschillende inhoud op hun website te testen. De multi-variate tests helpen je bepalen hoe je de ROI van je website kan verbeteren. Je begint een experiment door bepaalde inhoudselementen aan te duiden op je website die je wenst te testen. Vanaf de start gaat Google de afzonderlijke delen afwisselend vertonen en registreren welke combinatie het meest waarschijnlijk is om de ROI te verhogen. Multi-variaat, dus niet enkel op basis van A/B-testing!

Wij hadden het genoegen om al enkele maanden de Website Optimizer te bà¨ta-testen. Tijdens de experimenten werd ons duidelijk dat multi-variate testing enorm potentieel heeft in het optimaliseren van websites. Oké, je bent beperkt om enkel eenvoudige inhoudselementen met mekaar te laten afwisselen. Bovendien hebben de experimenten heel wat tijd, kliks en conversies nodig om duidelijk afgetekende resultaten te tonen.

Dat mag je echter niet tegenhouden om de Website Optimizer te proberen. Als het je niet bevalt, kan je het experiment trouwens op elk ogenblik en zonder verdere gevolgen stoppen.

1 Comment

  1. Tom Bogaert

    17 months ago

    In Amerika wordt openlijk de vraag gesteld waarom Google nu zo’n multivariable website optimalisatie tool website optimizer noemt. Daar waar de term ‘website optimalisatie’ in het wereldje eerder wordt gehanteerd om een betere organische, niet-betalende, visibiliteit in de zoekmachines door aanpassing van de technische, inhoudelijke en externe factoren van een website te duiden.

    Wil Google erop aansturen dat deze “website optimalisatie” om je website hoger te laten positioneren in de zoekmachines niet meer nodig zou zijn? en dat het beter is alleen Adwords te gebruiken?

    Websiteverkeer optimalisatie lijkt mij gewoon een onderdeeltje te zijn van de meer generieke website optimalisatie.

    http://publications.mediapost.com/index.cfm?fuseaction=Articles.showArticleHomePage&art_aid=58392




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *