Web Analytics Wednesday in Antwerpen

Web Analytics Association logo

Gisterenavond waren we te gast op de eerste Web Analytics Wednesday in Antwerpen, een initiatief van de Belgische tak van de Web Analytics Association (WAA). Dit evenement is niet alleen de ideale gelegenheid om eens door te bomen over web analytics met een publiek van vendors, agencies en advertisers, maar ook een uitstekende gelegenheid om bij een drankje te netwerken met oude bekenden en nieuwe gezichten.

WAA Country Manager Michael Notté verwelkomde ons met een inleiding over de WAA.  Wie zijn ze? Wat drijft hen? Michael gaf een zeer grondige inleiding, al bleek al snel dat de toehoorders vrij goed up to speed waren.

Vervolgens startte een publieke discussie over de rol die de WAA in België zou moeten vervullen. De discussie was pittig bij momenten, zeker toen bleek dat er toch wat spanningen bestaan tussen WAA en het Interactive Advertising Bureau (IAB). We waren het wel allemaal roerend eens over het volgende: web analytics moet af van het imago van ‘geeks in kelders’, maar moet nog sterker evolueren naar een marketing instrument tussen de andere business units. Het is minder belangrijk wat nu juist de definitie van een pageview is, dan wel hoe bedrijven er succesverhalen mee kunnen schrijven. Hear, hear!

De conclusie van het verhaal: WAA België ontbreekt het momenteel aan de mankracht, de visie en de daadkracht om een belangrijke rol op te nemen in de markt. Het was echter positief om te zien dat een groot deel van de belangrijke agencies aanwezig waren op dit event, en zich bereid verklaarden om mee hun schouders onder het project te zetten. Niet vergeten dat de WAA het vandaag vooral moet hebben van vrijwilligers.

Cheers @ Michael Notté voor het initiatief en Cheers @ These Days voor de puike organisatie!

2 Comments

  1. Steve De Veirman

    14 months ago

    Hi Tom,

    Was inderdaad wat jammer dat we niet meer concrete acties rond het WAA initiatief konden concluderen … Ik kijk in ieder geval uit naar een verolg !

    Wat vond jij van de case van PIONEER ?

    http://search-marketing-blog.bseen.be/eerste-web-analytics-wednesday/

  2. Tom Michiels

    14 months ago

    Inderdaad, en dat vervolg komt er vrijwel zeker, dus…

    Wat betreft het Pioneer-verhaal, het was niet de eerste keer dat ik hem zag, maar het is in elk geval een zeer mooie en ‘multidimensionele’ case. Het stukje databasetechnologie waar je over spreekt in je blogartikel is inderdaad een slimme toepassing van de Google Analytics API, maar ik vermoed dat Google al die functionaliteiten binnen enkele maanden zelf zal uitrollen.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *