Wat is de CTR in Google’s top-10 organische zoekresultaten?

SEOHet is zeer belangrijk voor websites om te verschijnen op de eerste pagina van Google’s zoekresultaten, zo blijkt nogmaals uit een interessant artikel van SearchEngineWatch. De top 3 van de organische posities ontvangen in totaal 58,4 procent van alle clicks, bewijst een nieuwe studie uitgevoerd door Optify.

Organische of natuurlijke zoekresultaten

Organische of natuurlijke zoekresultaten zijn standaard, niet gesponserde resultaten van een zoekmachine. De positie in de organische zoekresultaten wordt aan de hand van een algoritme bepaald. Onder andere op basis van relevantie en hoe gerelateerd de zoekterm is aan de content op de website.

Aan de hand van de infographic kan u zien hoe een website op de eerste positie een gemiddelde click-through rate (CTR) behaalde van 36,4 procent. De tweede positie had een CTR van 12,5 procent en de derde positie een CTR van 9,5 procent. De behaalde trafiek in de eerste positie van Google is volgens Optify dus gelijkwaardig met al de trafiek naar websites in de 2de tot 5de posities van de zoekresultaten.

Google CTR

Above en below the fold

Bij SEO wordt de term ‘above the fold’ vaak gebruikt bij de zoekresultaten. ‘Above the fold” verwijst naar de zoekresultaten die zichtbaar zijn op de eerste pagina, zonder te hoeven scrollen. Uit dit onderzoek blijkt dus, dat veel gebruikers op het eerste natuurlijk Google-zoekresultaat klikken. Naarmate we dalen in de zoekposities, hoe verder de CTR percentages ook aanzienlijk blijven afnemen.

Hoewel veel gebruikers zullen klikken op het eerste Google-zoekresultaat, is er toch een categorie gebruikers dat de titels en beschrijvingen zal nakijken van het eerste aantal weergegeven zoekresulten. Op basis van de eerste resultaten zullen ze een inschatting maken en voor het meest relevante zoekresultaat opteren. Hierdoor behalen above the fold zoekresultaten aanzienlijk betere traffic dan resultaten below the fold.

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *