Wanneer is usability belangrijker dan SEO?

Stoney DeGeyter schreef een artikel voor Search Engine Guide met het inzicht dat voor sommige klanten de usability van een site moet aangepakt worden vóór het SEO-proces. Hij maakt de vergelijking met een restaurant – waar klanten niet zullen blijven als het niet toegankelijk is.

Met een maximale usability kan je meer verkopen – zonder veel geld te moeten spenderen aan het aantrekken van nieuwe bezoekers. Met een minimum kom je ver. Elke dollar die je uitgeeft aan marketing en SEO zal effectiever zijn en meer impact hebben – eens het conversie percentage is opgetrokken.

5 Comments

  1. Edwin

    15 months ago

    Helemaal eens. Het proces van het verhogen van een websites omzet, ROI en wederkerende bezoekers begint achteraan in het proces. Meer bezoekers leidt tot lagere conversieratio’s omdat de conversies niet evenredig toenemen als de gebruiksvriendelijkheid niet in orde is. Dit resulteert vaak in grote teleurstellingen in de managementlaag.

    Je kunt je dus inderdaad afvragen of je die bezoeker nu wel op je site wil ontvangen!

    Daarnaast is het wel zo, dat het seo-proces, het optimaliseren van je site en zo meer bezoek genereren, door de doorlooptijd in veel meer gevallen opgestart kan worden gelijktijdig met het verbeteren van de usability.

  2. Wilfred Stomp

    15 months ago

    Ik ben het er grotendeels wel mee eens, echter hoe meet je de usabillity en de conversie op je website? O.a. door aan analyse te maken van hoe bezoekers zich gedragen op een site en hoe ze op deze site terecht zijn gekomen. Aan de hand van deze gegevens kun je de usabillity en conversie van de site verbeteren. Wanneer je dus nog niets aan de seo doet, kun je dit dus ook niet analyseren.

    De waarheid ligt in deze, naar mijn mening, in het midden. Je dient inderdaad bij aanvang van een site gebruik te maken van bestaande usabillity richtlijnen. Vervolgens kun je alles verder optimaliseren door een goede analyse van de statistieken van de site te maken.

    Wifred Stomp
    Searchspecialst 2Bfound

    Naar

  3. Raoul Lemoine

    15 months ago

    Hey Wilfred,

    Ik kwam laatst op de van Optimost.com en die bieden software aan waar je een webpage op verschillende variabelen kan laten testen.

    Misschien interessant om daar eens een kijkje te nemen.

    mvr

    Raoul Lemoine

  4. Tom Michiels

    15 months ago

    je kan natuurlijk ook gewoon met Google Website Optimzer werken.

  5. Tom Bogaert

    15 months ago

    de kip en het ei. Hangt m.i. een beetje af van het stadium waarin een bestaande site zich bevindt. Voor een nieuwe site is het voor de handliggend dat je de informatiearchitectuur en andere usabilityaspecten bekijkt. Een bestaande site (met waarschijnlijk al een basis aan bezoekers) kan baat hebben bij beide. Welke je ook eerst aanpakt, maakt niet zoveel uit, als je ze maar op termijn alle 2 uitvoert (idd, best tegelijkertijd, maar niet alle budgetten laten dit toe).

    Laten we concluderen dat het resultaat cumulatief is. (Is dat niet mooi: SEO en Usability zijn cumulatief!)




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *