Waarom desktop SEO verschilt van mobile SEO

Om Mobile SEOeen hoge trafiek van mobiele bezoekers te generen naar je website is het belangrijk om de verschillen tussen desktop en mobile SEO in acht te nemen. Mobiele internetmogelijkheden verschillen zowel op vlak van search als social. Met dit nieuw medium moeten marketeers er zich van bewust zijn dat mobiele trafiek niet vanzelfsprekend is en dat mobile-SEO een apart segment is waar aan moet gewerkt worden om succesvolle resultaten te boeken.

Mobile search zoekresultaten op feature- en smartphones wijken af van de resultaten die worden weergegeven op een desktop browser. Dat is reeds een van de belangrijkste redenen waarom er nagedacht moet worden over mobile SEO. Een website die enkel geoptimaliseerd is voor desktop search is dus niet voldoende om ook goede rankings te behalen bij mobiele zoekresultaten.

Enkele verschillen tussen desktop en mobile search

Locatie gebaseerde zoekresultaten: Google Places

Lokale zoekresultaten komen frequenter voor bij mobile search. Aanbiedingen van Google Places verschijnen dus vaak hoger bij mobiele zoekresultaten dan bij desktop resultaten. Daarom is Google Places essentieel voor lokale bedrijven die geïnteresseerd zijn in mobiele SEO optimalisatie. Afhankelijk van de situatie en doelstellingen van het bedrijf is geo-targetting (content weergeven afhankelijk van de locatie van de bezoeker) een goede keuze, die zeer effectief is voor de mobiele visibiliteit van je website in Google.

Zoek suggesties met autocomplete

Autocomplete resultaten gedragen zich als effectieve zoekresultaten. Optimaliseer dus naar mobiele zoeksuggesties door gebruikers te verleiden een call to action te ondernemen naar een bepaalde suggestieve zoekterm die wordt aangeboden via autocomplete.

Interactieve zoekresultatenMobile SEO

Sommige zoekqueries hebben interactieve resultaten bij mobiel zoeken, waardoor de natuurlijke zoekresultaten in een lagere positie op het scherm terecht komen. Marketeers die zich richten op dit soort zoekwoorden met interactieve resultaten kunnen te maken krijgen met een lagere CTR. Wat een negatief effect kan hebben op zowel mobile als desktop campagnes.

Gepersonaliseerde zoekresultaten

Resultaten bij mobile search zijn meer gerelateerd aan de interesses van de surfer in kwestie en worden bij mobiele browsers vaker getoond dan bij desktops browsers.

Positionering van visuele content

Posities van verticale resultaten zijn verschillend bij smartphones. Bijvoorbeeld : videoresultaten zijn opgesplitst naar de 2de lijn en bevinden zich niet op de eerste lijn. Afbeeldingen verschijnen vaak hoger bij mobiele zoekresultaten. Afbeelding zoekoptimalisatie en video zoekoptimalisatie heeft vaak een lagere prioriteit, maar omdat mobiel surfen steeds belangrijker wordt, kan het optimaliseren voor visuele content ook wel meer opportuun worden.

Google +1

Google Plus One zal voorlopig nog niet worden toegepast op mobile search.

Houd rekening met bepaalde keywords

Bij mobiele zoekresultaten worden Android of iTunes resultaten weergegeven die “download” of “app” bevatten. Als uw desktop SEO campagne, de volgende keywords bevat, zal dit een lagere mobile CTR kunnen betekenen.

Conclusie

Google zal aanpassingen en optimalisaties voor mobiele zoekresultaten blijven ontwikkelen met het oog op een goede mobiele zoekervaring voor zijn gebruikers. Met de doelstelling om een dominante positie in mobile search te behouden, zullen er nog veel meer verschillen opduiken in de toekomst tussen mobile en desktop search.

Houdt u deze verschillen in het achterhoofd wanneer u mobiele SEO campagnes beheert?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *