Verslag Omniture Summit 08 Parijs

omniture summitOmniture is goed bezig, laat dat duidelijk zijn. Door de technologie van Offermatica, TouchClarity en VisualSciences te integreren met hun eigen ontwikkelingen, beschikt het het softwarehuis uit Utah intussen over een quasi volledig marketing optimalisatiepakket. Deze acquisities waren de aanleiding om het volledige dienstenpakket een extreme makeover te geven. En als je dan wordt uitgenodigd om in Parijs kennis te maken met de nieuwe Omniture Suite, dan kan je toch niet weigeren?

Omniture doet jaarlijks een wereldreis langs wereldsteden zoals London, Tokyo en New York. Nu was het de beurt aan de Lichtstad om de Amerikanen te ontvangen. Officieel doet Omniture dit om de voeling met hun klanten te behouden en te luisteren naar hun feedback over huidige en toekomstige functionaliteiten, maar tegelijkertijd is het ook de ideale gelegenheid om hun uitgebreide dienstenpakket te pitchen.

Het was in elk geval een aangename ontvangst. Erg Amerikaans werden we met veel poeha ontvangen in de session générale door CEO en co-founder Josh James, die meteen de toon zette door een flitsend filmpje te starten dat even goed van de hand van John Woo kon zijn. Josh James is geen begenadigd redenaar, maar de cijfers waarmee hij goochelde, spraken voor zich: 43.1 miljoen dollar revenue in Q4 van 2007, meer dan 3.000 klanten op meer dan 1.000 werknemers. Bovendien werkt 66% van de bedrijven uit de Fast Company Fast 50 met Omniture.

Begeleid door bonkende beats passeerden vervolgens enkele VP’s en marketing directors de revue met teasers van de nieuwste Suite, op de voet gevolgd door de pittige Shar VanBoskirk, Senior Analyst van Forrester Research. Zij had een lang betoog met onderzoekscijfers en strategieën voor interactieve marketing, maar ze kon me maar moeilijk bijven boeien. De laatste keynote van Nich Heys, PDG van hoofdsponsor Emailvision evenmin. Hij blies vooral de loftrompet over de integratie tussen Omniture Genesis en hun eigen mailplatform. Mooi, maar niet vernieuwend.

Na het middagmaal had je de keuze tussen verschillende breakout sessies (telkens met een Omniture spreker en een case study) in drie trajecten: grofweg web analytics, usability testing en emailmarketing. L’embarras du choix…

Tijdens de eerste sessie in het webanalytics traject sprak Adrien Naeem over strategieën om het ovezicht te bewaren over de overvloed van web analytics data. Geen hoogvlieger, tot de ravissante Online Project Manager Sandra Bareil van Club Med ten tonele verscheen. Zij liet me even wegdromen, maar wat me toch vooral is bijgebleven van deze sessie is het schijnbaar gemak waarmee Club Med al hun online analyses maken met behulp van Site Catalyst.Omniture logo

Vervolgens op naar het usability testing traject, waar Nicolas Meriel een overzicht gaf van het nieuwe Test & Target, ofte een samenvoeging van de technologie van Offermatica en TouchClarity. In vergelijking met Google Website Optimizer, viel me vooral het schijnbaar gebruiksgemak en de doorgedreven segmentatie mogelijkheden van de A/B en multivariate testing op. Maar GWO is natuurlijk gratis, en Test & Target is dat niet.

Tussen en na de workshops werd je door Omniture enkele partners verwelkomd op een kleine beurs. Een leuke gelegenheid om even te netwerken met het aanwezige publiek, wat voor een groot deel bestond uit (online) marketing verantwoordelijken en zaakvoerders.

De sessie over de integratie tussen online en offline was een afknapper. Weinig nieuws gehoord, technische problemen met de presentatie en de case study van DailyMotion werd gefnuikt door de stroeve spreker. De sessie draaide vooral rond de lancering van Discover On Premise, quasi volledig de technologie van VisualSciences verpakt in een Omniture jasje. Geweldige on-the-fly analyse mogelijkheden en een indrukwekkende visualisatie, erg knap allemaal.

De laatste twee breakoutsessies die ik bijwoonde, handelden over het nieuwe SearchCenter 3. De langgerekte inleiding over search advertising was voor mij niets nieuws, maar het publiek zat wel geboeid te luisteren naar de case study van La Redoute. Enkele nieuwe functionaliteiten van SearchCenter zijn onder andere de portfoliomanagement functie en day-parting, waarmee het platform tegemoet komt aan de vraag van grotere adverteerders en agencies.

En daarmee zat de Omniture Summit erop. Zeker voor herhaling vatbaar!

Wenst u meer informatie over de producten van Omniture, contacteer dan QueroMedia. Wij helpen u graag verder.

2 Comments

  1. Kenneth

    15 months ago

    Mooie post Tom!

    Je hebt blijkbaar naar je zin gehad :-)

  2. Tom Michiels

    15 months ago

    jawel hoor, absoluut! Mooie dingen gezien en interessante mensen ontmoet, dus zeker geslaagd.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *