28.09.2012 - Content

Verhoog je conversieratio door je contactformulieren te optimaliseren

Een contactformulier invullen op een website is vaak een helse karwei. Je moet veel te veel gegevens invullen, het contactformulier is onoverzichtelijk, het is niet duidelijk welke velden verplicht zijn en welke niet, ... Enfin, je herkent dit vast wel. Vreemd eigenlijk, want tenzij je een webshop hebt, is het invullen van een contactformulier of het aanmelden voor een nieuwsbrief een van de belangrijkste conversies die een bezoeker van je website kan voltooien.

Blinker, een Nederlands e-mailmarketing bedrijf, stoorde zich blijkbaar ook aan de vele slechte webformulieren. Ze publiceerden daarom een whitepaper, die 37 tips bevat voor het optimaliseren van je web formulieren! Merk je zelf ook dat je website een (te) lage conversieratio heeft? Dan kan deze whitepaper weleens goud waard zijn!

De meest opvallende tips voor je contactformulieren

De volledige whitepaper bevat 37 tips om je contactformulieren te optimaliseren. We halen er even de meest opvallende uit:

  • Zorg dat je formulier aansluit op de verwachtingen van je respondent

Een webformulier moet aansluiten bij de verwachtingen van de respondent. Heb je bijvoorbeeld een formulier voor het aanvragen van een brochure, en een ander, apart contactformulier? Dan moeten die twee van elkaar verschillen, van een contactformulier verwacht een respondent immers iets ander dan van een formulier voor het aanvragen van een brochure.

  • Beperk het aantal vragen en het aantal verplichte velden

Dit lijkt logisch, maar al te vaak zien we nog ellenlange contactformulieren. Je contactformulier verkorten kan je conversieratio drastisch verhogen. Een telefoonnummer is bijvoorbeeld erg leuk voor je database, maar het verhoogt de drempel tot invullen enorm.

Ook het aantal verplichte velden beperk je best zo veel mogelijk, maak alleen de informatie die je écht, écht nodig hebt verplicht.

Heb je toch een langer webformulier, bijvoorbeeld een bestelproces? Zet dit dan niet op een pagina, maar splits het op in meerdere pagina's en zorg ervoor dat je klant in een oogopslag ziet hoe veel stappen hij of zij moet doorlopen.

  • Maak gebruik van de tab toets mogelijk

Heel vaak gebruiken je respondenten de tab toets om je formulier te doorlopen. Zorg er dus voor dat ze dit zonder problemen kunnen doen, door je velden onder elkaar te zetten. Als de velden naast elkaar staan is het voor de respondent immers niet duidelijk waar de tab toets naartoe gaat. Formulieren in één kolom hebben trouwens sowieso een hogere conversieratio dan formulieren in twee of meer kolommen.

  • Beelden zeggen meer dan duizend woorden, en een kalender zegt meer dan een paar cijfers

Vraag je om bepaalde data aan je respondent? Gebruik dan een kalender. Eventueel kan je ook alleen tekst gebruiken (april in plaats van 04), alleen cijfers zijn absoluut te vermijden.

  • Vermeld je contactgegevens

Idealiter heeft je respondent natuurlijk geen hulp nodig bij het invullen je formulier, maar er zijn altijd twijfelaars. Zet op zijn minst een email adres bij je webformulier. Nog beter is een telefoonnummer of een chatfunctie.

  • De actieknop!

Een goede actieknop is essentieel. Een klant die een contactformulier invult, "verzend" dat formulier. Iemand die echter een aankoop doet, "besteld" iets. Plaats een korte, goede en juiste actie op de actieknop. Verzenden, bestellen, aanmelden, ... zijn enkele goede voorbeelden. Ook de plaats van je actieknop is erg belangrijk, zet hem op de juiste plaats en zorg dat hij voldoende opvalt.

  • Bedank je respondent!

Bedank steeds je respondent! Liefst hou je het daarbij niet op een droge 'dankjewel', maar leg je bijvoorbeeld ook uit hoe het proces verder zal gaan.

Dit zijn slechts enkele van de vele tips die in de whitepaper te lezen staan. De volledige whitepaper download je hier.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans