18.10.2012 - Technology

Uw privacy staat te koop: MasterCard verkoopt je transactie gegevens

Vandaag raakte bekend dat MasterCard munt wil slaan uit de transactie data waarover ze beschikken. Ze willen die gegevens verkopen aan adverteerders, zodat die adverteerders hun advertenties beter kunnen afstemmen op de potentiële klant. Goed nieuws voor de adverteerders, maar hoe zit het dan met de privacy van de gebruikers?

Alles draait om relevantie

Alles draait om relevantie. Zend je een reclamespot uit op televisie, dan is die slechts voor een klein deel van de kijkers relevant, terwijl je als bedrijf de volle pot betaalt. Plaats je daarentegen advertenties op Google, dan zijn die altijd relevant, aangezien je zelf de zoekwoorden kiest die je advertentie activeren... en je betaalt alleen voor de kliks die je krijgt. Axciom en Facebook verzamelen tal van gegevens over hun gebruikers, en die gegevens gebruiken adverteerders om relevante advertenties te tonen. Het gaat dan om gegevens zoals je leeftijd, je geslacht, je seksuele voorkeur, je woonplaats, enzovoort. Deze gegevens combineren met je online transacties (op basis van de gegevens van MasterCard), dat moet zowat de natte droom van elke online adverteerder zijn!

Ook Google verzamelt tal van gegevens, niet alleen over je zoekgedrag maar bijvoorbeeld ook over de Youtube video's die je bekijkt.

Facebook en co. overtreden de Belgische privacywet

Kan dat eigenlijk zo maar, dat bedrijven als Facebook je persoonlijke gegevens verzamelen? Patrick Van Eede, hoogleraar internetrecht aan de UA, verduidelijkt in De Standaard.

"Facebook en co. overtreden vaak de privacyregels in België. Die stellen dat bedrijven geen persoonlijke gegevens mogen verwerken, tenzij ze daartoe de uitdrukkelijke toestemming kregen of wanneer ze die gegevens nodig hebben om hun diensten uit te oefenen. Zo mag een wijnhandelaar u naar uw adres vragen, zo niet kan hij u moeilijk een fles bezorgen. Maar daar stopt het. Probleem is evenwel dat er niet zo’n allesomvattende privacywet is in de Verenigde Staten. En Facebook, Google en MasterCard zijn natuurlijk Amerikaanse bedrijven die wereldwijd actief zijn", aldus Patrick Van Eede.

Voor alle duidelijkheid, MasterCard zal alleen de gegevens uit transacties in Amerika analyseren. Vraag is alleen hoe lang het duurt voor ze er ook in Europa mee van start gaan.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans