03.09.2013 - Content

Usability tips om frustaties te vermijden

Bezoekers aantrekken is voor sommige ondernemingen de enige prioriteit inzake hun online aanwezigheid. Dat is ongetwijfeld een belangrijke voorwaarde om je salescijfer te voeden. Zonder bezoekers geen verkopen. Maar wat als je landingspagina’s of – nog erger – je websitestructuur of -design voor frustraties zorgt? Alvast veel gemiste kansen. Daarom geven we vijf usability tips mee om te voorkomen dat (potentiële) klanten je webstek onmiddellijk verlaten.

Verhoog de usability voor je bezoekers

Op basis van een resem aan usability-onderzoeken werd er met behulp van UserTesting.com een lijst opgesteld met de meest voorkomende frustraties van websitebezoekers. We sommen vijf veelvoorkomende frustraties op. Zorg er alvast voor dat jouw website deze aandachtspunten zorgvuldig naleeft. Het zal de bezoekduur op je website alvast positief beïnvloeden.

1. Zorg voor duidelijk categorieën

Een van de meest voorkomende problemen zijn onduidelijke categorieën. Zorg ervoor dat er geen dubbelzinnigheden in je structuur voorkomen, zodat bezoekers onmiddellijk de juiste categorie te pakken hebben. Test zelf of je de verschillende producten of diensten eenvoudig terugvindt op je website.

2. Vermijd een navigatie die voortdurend verspringt

Een tweede heikel punt omtrent de navigatie is een multi-level navigatie die voortdurend verspringt. Je kent vast het probleem waarbij je de ene categorie selecteert en vervolgens heel voorzichtig je cursor moet verschuiven naar het volgende niveau binnen de categorie om te voorkomen dat ze wegspringt. Voorkom het alvast op jouw website, het zorgt voor frustraties bij je bezoekers.

3. Voorzie een relevante interne zoekfunctie

Het belang van een interne zoekfunctie op je website valt niet te ontkennen. Maar zorg er dan ook voor dat ze relevante resultaten oplevert. Kwaliteit gaat hier zonder twijfel voor kwantiteit!

4. Maak links duidelijk

Lijkt evident, toch zondigen websites hier nog op door bijvoorbeeld te veel te focussen op het visuele aspect. Blijf het gebruiksgemak steeds centraal plaatsen. Maak voor elke pagina dan ook duidelijk wat klikbaar is en wat niet. Ideaal om links weer te geven zijn gekleurde en onderlijnde teksten. Zo maak je best ook een onderverdeling tussen reeds bezochte links (andere kleur) en niet-bezochte links. Allemaal om het websitebezoek zo aangenaam mogelijk te houden.

5. Entertain je bezoekers

Als laatste aandachtspunt werd het engagement-gehalte genoteerd. Zorg ervoor dat je een websitebezoek boeiend houdt. Al zijn de voorgaande punten perfect ingevuld, als je website een saaie uitstraling heeft zit je nog met een structureel probleem. Consumenten zoeken niet enkel puur gebruiksgemak, maar zijn ook op zoek naar entertainment. Geef het alvast de nodige aandacht.

Stop niet na het implementeren van voorgaande tips

Deze vijf tips zijn slechts een greep uit de tal van aandachtspunten voor het opbouwen van een uitstekende website-usability. Een ultieme gebruikservaring vereist dan ook het continue aanpassen van je website. Blijf alvast testen en verbeteren en zorg ervoor dat je (potentiële) klanten je in eerste instantie al niet verlaten.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans